Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil in diploma tussen HBO voltijd en deeltijd?

Ik twijfel ondanks dat ik begin volgend jaar 25 wordt om toch een HBO diploma te behalen. Ik wil misschien nog een jaar extra werken om te sparen.

Nu ben ik aan het kijken naar deeltijd studeren op HBO voor in dit geval verpleegkundige. Wat is precies het voordeel van voltijd tov deeltijd?

Is het diploma anders? Zijn mijn skills/CV minder dan die van iemand die wel voltijd gestudeerd heeft? Heb ik minder mogelijkheden qua banen?

Het enige wat ik kan vinden is dat het ene 20 uur is en het andere 40 uur. Waarom zou je dan ooit voor voltijd kiezen?

Alvast bedankt

3 maanden geleden
953
ronron1212
3 maanden geleden
De opleiding duurt bij deeltijd in jaren langer
Inekez1
3 maanden geleden
Nee, ronron. HBO-V voltijd = 4 jaar. Deeltijd is afhankelijk van de aanbieder 2,5 jaar, 3 jaar of 4 jaar. Maar niet langer. Uiteraard kun je er langer over doen als je de tentamens niet meteen haalt, maar dat geldt ook voor de voltijd opleiding.
Inekez1
3 maanden geleden
De deeltijd hbo-opleiding verpleegkunde is gericht op mensen die al een mbo-verpleegkunde opleiding hebben, en/of een baan in de zorgsector. De voltijds opleiding behandelt meer basiskennis. Een havo-diploma is genoeg om toegelaten te worden. Voor de deeltijd opleiding gelden extra eisen m.b.t. relevante werkplek. Gemiddeld besteden studenten aan de voltijds opleiding 40 uur per week, waarvan een deel klassikaal en een deel zelf thuis studeren. De 20 uur van de deeltijdstudie is ook een gemiddelde en gebaseerd op mensen die al een flinke basiskennis (bijvoorbeeld mbo-opleiding verpleegkunde) hebben. Als je dat niet hebt, moet je rekenen op behoorlijk wat extra uren zelfstudie om de opleiding goed te kunnen doen.
Inekez1
3 maanden geleden
Voor de voltijds opleiding kun je studiefinanciering krijgen, voor de deeltijd opleiding niet. Als je 20 uur per week werkt voor het minimumloon, maakt het per maand volgens mij financieel niet veel verschil met basisbeurs + aanvullende beurs. De waarde van het diploma is gelijk. Met extra werkervaring kun je misschien makkelijker solliciteren na je studie, maar in de zorg is altijd werk, dus in feite maakt dat geen verschil. In beide gevallen gaat het om een studie op hbo-niveau met een flink deel zelfstudie. Dan is het altijd nodig dat je zelf efficiënt allerlei informatie kunt opzoeken. Zo heel moeilijk is het niet om online de verschillen in opleidingsduur, toelatingseisen, financiële voor- en nadelen etc te vergelijken. Als je dat niet kunt, niet snapt of niet wilt, moet je je nog eens afvragen of je überhaupt wel een hbo-opleiding moet gaan beginnen.
VraagAntwoord66
3 maanden geleden
Bij mij was voltijd 3 jaar en deeltijd 4 jaar. Dus wat Ronron zegt kan wel. Is misschien afhankelijk van de opleiding.
HannekeJanssen
3 maanden geleden
@Vraagantwoord66: ging dit over de opleiding Verpleegkunde? Want ik herken het verschil in opleidingsduur inderdaad wel van een andere HBO-opleiding - waar de deeltijdopleiding ervan uitging dat je meer basiskennis en meer levenservaring hebt dan 17-jarigen die na alleen Havo of VWO meteen beginnen aan deze vervolgopleding.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding