Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je staatsexamen (Havo) doen als je bent gezakt door de examens eis van gem. 5,5 staan voor CEs?

Ik hoor van vele dat mensen de staatsexamens doen als zij zijn gezakt alleen ik vroeg me af of dat ook kan als je bent gezakt doordat je voor alle eindexamens bij elkaar niet gemiddeld een 5,5 staat. In principe zou ik zonder die regel slagen omdat ik voor mijn schoolexamens er hoog sta maar ik ben bang dat ik zak doordat ik voor mijn centraal eindexamens laag scoor. Dit is al mijn 2e jaar opnieuw de examenjaar doen en ik wil eerlijk gezegd zsm door naar hoger onderwijs.

Weet iemand hoe dit werkt en of dat überhaupt mag?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Nee, je mag geen staatsexamen (Havo) doen als je bent gezakt door de exameneis van gemiddeld een 5,5 voor de centrale examens (CE's). Dit komt omdat de centrale examens verplicht zijn voor het behalen van een Havo-diploma.
De cijfers voor je schoolexamens tellen helaas niet mee voor het behalen van je diploma. Enkel de cijfers van de centrale examens en je combinatiecijfer (schoolexamen + centraal examen) zijn van belang.
Om alsnog te slagen voor je Havo-diploma heb je de volgende opties:
* Herkansen: Je kunt de centrale examens waarvoor je te laag hebt gescoord in het volgend schooljaar herkansen.
* Onderwijs op maat: Als je vanwege een aantoonbare oorzaak (zoals dyslexie of een langdurige ziekte) niet optimaal hebt kunnen presteren op de centrale examens, kun je mogelijk onderwijs op maat volgen. Hierbij krijg je extra begeleiding en/of een aangepast programma om je voor te bereiden op de herkansingen.
* Andere route: Je kunt alsnog je diploma halen via een andere route, zoals het vmbo-diploma met beroepsgerichte leerweg (BBL) of het mbo-diploma.
Het is vervelend dat je voor de tweede keer in je examenjaar zit, maar er zijn dus zeker nog mogelijkheden om je diploma te halen. Neem contact op met je schooldecaan om te bespreken welke optie voor jou het beste is.
Ik wens je veel succes met het behalen van je diploma!
11 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing