Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik weigeren om samenwerken te beeindigen als de leidinggevende ons apart wil zetten?

Ik werk al 4 jaar met een collega bij een zelfde pand om schoon te maken. We werken samen op en zijn zo goed op elkaar ingespeeld. Nu willen ze ons uit elkaar halen zodat we ieders een eigen afdeling hebben.
Er zouden wat klachten zijn maar een duidelijk antwoord hierop wat er dan precies mis is krijgen we niet. We hebben aangegeven om extra aandacht te geven aan de ruimtes maar ik weiger om apart te gaan werken. Mag ik dat weigeren?

12 maanden geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Het is normaal gebruik dat een leidinggevende het werk onder de teamleden verdeeld. (Lees: de leidinggevende bepaald wie op welk (onderdeel van de) opdracht wordt ingezet.)
Je baas mag jullie dus uit elkaar halen.
Jij mag protesteren en aangeven het er niet mee eens te zijn, maar veel meer heb je niet in handen.
In samenwerking met een vakbond zou je nog een staking kunnen overwegen, maar of je daar veel mee opschiet betwijfel ik.
Je vraag klinkt alsof je als uiterste middel botweg zou willen weigeren om je opgedragen werk te doen wanneer jullie uit elkaar gehaald worden komt wordt gezien als werkweigering en kan reden voor ontslag zijn.
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing