Mag een werkgever zonder bewijs verwijten maken?
Mag een werkgever een werknemer onaangekondigd uitnodigen voor een gesprek? Mag dan vervolgens de werkgever verwijten op tafel gooien richting werknemer, zonder dat hier bewijs voor is en zonder dat de werknemer een wederwoord mag voeren? Naast dat het niet netjes is ben ik benieuwd of dit mag.
tinus1969
een jaar geleden
Groot bedrijf/instelling? Heb je met je directe leidinggevende gesproken? Of met anderen (erbij)?
verakamminga
een jaar geleden
Met direct leiddinggevende op verzoek van de directeur. Het gesprek vond plaats samen met mijn leidinggevende en HR!
tinus1969
een jaar geleden
En zijn er daarna eisen aan je opgelegd? Mag je bepaalde dingen niet meer doen of moet je juist dingen wel doen?
verakamminga
een jaar geleden
Dat is correct inderdaad, ik mag bepaalde dingen niet doen en bepaalde dingen moet ik juist wel doen.
tinus1969
een jaar geleden
Kun je dat concreet maken? Wat moet je veranderen? Heeft dat te maken met die verwijten die niet kloppen?
verakamminga
een jaar geleden
Dat heeft daar mee te maken inderdaad. Als u het niet erg vind maak ik ze lieverd niet concreet maar wat ik u wel kan vertellen is dat wat ik dien te veranderen te maken heeft met de verwijten die niet correct zijn en waar ik geen mogelijkheid had om een weerwoord te geven.
verakamminga
een jaar geleden
Ik kreeg deze mogelijkheid niet tijdens het gesprek. De verwijten waren een feit, zonder enig bewijs hiervan. Ik moet er de komende tijd aan werken.
tinus1969
een jaar geleden
Er is geen zwartwit antwoord of fit wel of niet mag. Er is bv niet duidelijk sprake van machtsmisbruik of pestgedrag. Geen weerwoord kunnen geven is onzorgvuldig.
tinus1969
een jaar geleden
Is er een schriftelijk verslag of ander document nav dit gesprek? Zoja, dan kun je overwegen om daar alsnog dat weerwoord op te geven.
Thecis
een jaar geleden
In mijn branche betekent dat als het niet genoteerd is dat het niet gebeurd is. Voor veel andere branches is dat wat overdreven, maar zorg er wel voor dat dingen vast gelegd gaan worden. Dan weet je waar je staat, dan kan je er formeel tegen in gaan en kan je later terugverwijzen naar wat er daadwerkelijk gebeurd is. Nu is het jouw woord tegen 2 anderen...
tinus1969
een jaar geleden
@verakamminga, dit is nu een dilemma. Zoals Thecis zegt, als er niets op schrift staat, kan dit gesprek niet gebruikt worden in een ontslag procedure. Door alsnog een weerwoord te mailen, wordt het gesprek officieel.
Maar grote kans dat er wel wat op schrift staat, en dat kun je bij HRM navragen. dan is een keurig opgeschreven weerlegging wel degelijk van belang.
Maar grote kans dat er wel wat op schrift staat, en dat kun je bij HRM navragen. dan is een keurig opgeschreven weerlegging wel degelijk van belang.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.