Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om traumahelikopter piloot te worden met een linker oor die doof is?

Ik heb altijd al een piloot van een vliegtuig of helikopter willen worden en ik vroeg met af of dat kan met mijn linker oor die volledig doof is. Ik kwam er al snel achter dat een vliegtuig niet mogelijk is, maar ik vroeg me af of de medische toelatingseisen bij traumahelikopter piloot anders zijn. Verder heb ik wel een VWO diploma met N&T wel en geen andere fysieke of mentale problemen.
Edit: Ik wil wel al mijn hele leven iets doen wat te maken heeft met de lucht, denk aan helikopter- en straaljagerpiloot enz. Is er dus geen enkele manier waar ik dus later hier een baan kan in vinden?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De medische keuringseisen zijn voor beroeps-helikoptervliegers dezelfde als voor andere beroepsvliegers. De gehoorseisen staan in JAR-FCL 3.325.
Daar staat in paragraaf a) : “De kandidaat moet conversatiespraak foutloos kunnen begrijpen, wanneer elk oor afzonderlijk getest wordt op een afstand van 2 meter en met zijn rug naar de AME (keuringsarts) gekeerd”.
https://www.yumpu.com/nl/document/read/19789723/jar-fcl-3-inspectie-leefomgeving-en-transport .
Het antwoord op de hoofdvraag is dus nee.

In het algemeen kun je stellen dat je in een lawaaiige meerpersoons cockpit naar de verkeersleiding moet kunnen luisteren met een hoofdtelefoon over één oor en naast het andere oor, zodat je ook nog gemakkelijk kunt converseren met de andere vlieger naast je. Vandaar dat beide oren functioneel moeten zijn.

Voor luchtverkeersleiders geldt iets vergelijkbaars: die hebben voortdurend contact met vliegtuigen in hun gebied, maar ze moeten met hun andere oor kunnen communiceren met collega’s in aangrenzende gebieden waaraan zij vluchten overdragen en waarvan zij vluchten overgedragen krijgen.

Voor een recreatief vlieger kunnen de eisen lichter zijn. In een eenpersoons zweefvliegtuig heb je aan het gehoor van je ene goede oor genoeg.
In sommige buitenlanden worden omgehakte boomstammen met speciale eenpersoons helikopters verticaal uit een bos gehesen, je zou je kunnen voorstellen dat je daar met één doof oor toch zou kunnen werken. Maar voordat je dat werk aankunt, stuit je dan in de vliegopleiding toch wel op problemen.

Er zijn echter genoeg interessante beroepen in de luchtvaart. Het besturen van onbemande vliegtuigen (drones) biedt mogelijk nieuwe kansen.

Om een en ander in perspectief te zetten: op het water is het wat eenvoudiger: “Voor het klein vaarbewijs (voor de pleziervaart) is eenzijdige doofheid toegestaan, mits het gehoorverlies van het functionerende oor gemiddeld niet hoger is dan 30 dB bij de frequenties 500, 1000, 2000 en 3000 Hz.”
https://www.hoorwerkwijzer.nl/wp-content/uploads/2017/02/Aanstellingskeuringen-en-gehoor.pdf .
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing