Mag X mij ter recht ontslaan in proefperiode?
In September 2022 tot September 2023 ben ik in dienst geweest bij X voor de klantenservice functie. Door ziekte is mijn contract niet verlengd. Hier was een proefperiode van 2 maanden onder het CAO retail non food.
Op 11 December ben ik opnieuw aangenomen voor Klantenservice met een proefperiode van 2 maanden. De dag vandaag 20 December ben ik abrupt uit de training gehaald en is mij verteld dat mijn proefperiode per direct stopt.
Ter verduidelijking er is geen strafbaarfeit in spel of extreme dingen. Gewoon netjes bij de training geweest en aan alles meegedaan.
Lees ik het volgende:
1. "Zegt de werknemer of de werkgever het contract binnen de proeftijd op? Dan moet degene die opzegt schriftelijk de reden daarvoor aangeven als de ander daar om vraagt."
X wil absoluut geen reden opgeven ondanks meerdere malen hierom gevraagd te hebben
2. "De werknemer is niet eerder in dienst geweest bij de werkgever. Alleen indien bij een nieuwe arbeidsovereenkomst duidelijk andere vaardigheden en verantwoordelijkheden van de medewerker vereist worden, kan een nieuwe proeftijd worden aangegaan."
Toch is er een proefperiode vastgesteld van 2 maanden. voor grotedeels dezelfde functie.
Wat zijn mijn volgende stappen hier in, ik krijg tot nu toe geen reactie meer van X. (X in dit geval is het bedrijf zonder bij naam te noemen)
Laat dit voor wat het is en steek er geen energie in. Uiteindelijk zal je hier toch aan het kortste eind trekken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.