Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn werkgever de zaak voor twee weken sluiten zonder door te betalen?

Ik werk in de horeca en ben in vaste dienst. Nu is het zo dat mijn werkgever de zaak gedurende twee weken wilt sluiten ivm vakantie. Er is besproken dat ik overuren kan maken om die twee weken te compenseren of dat er naderhand min uren worden opgeschreven.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als je in vaste dienst bent, dan moet de vakantie gewoon doorbetaald worden. Daar heb je immers vakantiedagen voor.
een jaar geleden
Een werkgever kan werknemers in beginsel niet verplichten zijn of haar vakantiedagen op te nemen. Ook recente (corona)jurisprudentie heeft (nog) niet tot een andersluidend oordeel geleid. Wel kan werkgever werknemers dringend verzoeken vakantiedagen op te nemen, bijvoorbeeld op grond van het beginsel van goed werkgeverschap en goed werknemerschap ex artikel 7:611 BW. Daarbij wordt een beroep gedaan op de redelijkheid en billijkheid van zowel werknemer als werkgever. Deze norm leidt in de praktijk niet zelden tot discussie.

Verplichte vakantiedagen aanwijzen
Daarnaast kan verplichte vakantie vanwege bedrijfssluiting of het verplicht aanwijzen van vakantiedagen zijn overeengekomen in de arbeidsovereenkomst of het personeelsreglement dat de werknemer tekent bij indiensttreding. Door dit te tekenen, heeft de werknemer vooraf ingestemd met de verplichte vakantie. Soms is zo’n regeling neergelegd in de toepasselijke cao.

In deze regeling moet al wel zijn aangekondigd dat de werkgever vrije dagen verplicht kan aanwijzen, en om hoeveel dagen het gaat, dit is wettelijk begrenst. Ook dient de werkgever een verplichte vrije dag tijdig kenbaar te maken, bijvoorbeeld aan het begin van het jaar, zodat werknemers hier rekening mee kunnen houden.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing