Mag mijn werkgever de zaak voor twee weken sluiten zonder door te betalen?

Ik werk in de horeca en ben in vaste dienst. Nu is het zo dat mijn werkgever de zaak gedurende twee weken wilt sluiten ivm vakantie. Er is besproken dat ik overuren kan maken om die twee weken te compenseren of dat er naderhand min uren worden opgeschreven.

een jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Als je in vaste dienst bent, dan moet de vakantie gewoon doorbetaald worden. Daar heb je immers vakantiedagen voor.
een jaar geleden
Samarina
een jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Weet je toevallig ook of de werkgever mij mag verplichten om mijn vakantie uren hiervoor in te zetten. Dit was namelijk kort dag besloten dat de zaak dicht gaat voor 2 weken. Maar ik ga zelf ook op vakantie nadat de twee weken over zijn.
jc54
een jaar geleden
Als je niet genoeg vakantie-uren hebt, dan zou je onbetaald verlof kunnen opnemen, of wat je eerder aangaf, verrekenen met overuren.
ronron1212
een jaar geleden
Je werkgever kan verplichte vakantie dagen benoemen.
Abcde
een jaar geleden
Hierdoor heb ik toch mijn twijfels over dit antwoord. https://juridischplatform.nl/ontslag/arbeidsrecht/vakantiedagen
Samarina
een jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. @abcde hierdoor heb ik ook mijn twijfels. Naar mijn weten mag een werkgever niet zomaar aan de vakantie uren komen van een werknemer.
@ ronron1212 in welke situatie mag een werkgever verplichte vakantie dagen benoemen?
tinus1969
een jaar geleden
Verplichte vakantie dagen zijn normaal in bv de bouw en het onderwijs. Maar zulke situaties zijn dan wel lang van te voren bekend.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Je hebt een vast contract. Daarin staan de minimale uren die een werkgever je moet garanderen. Daarnaast heb je vakantiedagen. Normaliter neem je die in gezamenlijk overleg op, daarbij in aanmerking genomen dat de werkgever daarin meestal het laatste woord heeft! Voor de volledigheid.... Als je een 0-uren contact hebt, dan heb je géén recht op doorbetaling.
Samarina
een jaar geleden
Bedankt iedereen voor jullie reacties! Ik ga hiermee aan de slag.
Een werkgever kan werknemers in beginsel niet verplichten zijn of haar vakantiedagen op te nemen. Ook recente (corona)jurisprudentie heeft (nog) niet tot een andersluidend oordeel geleid. Wel kan werkgever werknemers dringend verzoeken vakantiedagen op te nemen, bijvoorbeeld op grond van het beginsel van goed werkgeverschap en goed werknemerschap ex artikel 7:611 BW. Daarbij wordt een beroep gedaan op de redelijkheid en billijkheid van zowel werknemer als werkgever. Deze norm leidt in de praktijk niet zelden tot discussie.

Verplichte vakantiedagen aanwijzen
Daarnaast kan verplichte vakantie vanwege bedrijfssluiting of het verplicht aanwijzen van vakantiedagen zijn overeengekomen in de arbeidsovereenkomst of het personeelsreglement dat de werknemer tekent bij indiensttreding. Door dit te tekenen, heeft de werknemer vooraf ingestemd met de verplichte vakantie. Soms is zo’n regeling neergelegd in de toepasselijke cao.

In deze regeling moet al wel zijn aangekondigd dat de werkgever vrije dagen verplicht kan aanwijzen, en om hoeveel dagen het gaat, dit is wettelijk begrenst. Ook dient de werkgever een verplichte vrije dag tijdig kenbaar te maken, bijvoorbeeld aan het begin van het jaar, zodat werknemers hier rekening mee kunnen houden.
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@erotisi, de vraag gaat over het niet-doorbetalen van het loon van een vaste werknemer tijdens de sluiting van de zaak van de werkgever. Daar vermeld je in je antwoord niets over. Hoe is je antwoord dan van nut voor de vraagsteller?