Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je eerlijk zijn over je huidige salaris bij sollicitatie?

Ok, mijn vraag is dit . Mijn man werkt voor een bedrijf waar hij zeg maar 1500 verdient per maand . Dat is weinig maar omdat hij in het verleden is afgekeurd gedeeltelijk krijgt hij hier een uwv uitkering bovenop van 400 euro , nu heeft hij het niet naar zijn zin bij zijn huidige werkgever en hij wil graag overstappen . Maar natuurlijk wil hij er financieel wel op vooruit gaan . Maar dat betekent dus dat hij meer dan 1900
Zou moeten verdienen bij een nieuwe werkgever en dat zit er met zijn functie niet echt in . Wat is aan te raden , eerlijk zijn dat hij die uwv uitkering krijgt en kijken of ze daar iets mee kunnen ( bij een eerdere werkgever kwamen ze er njet uit omdat mijn man dan uiteindelijk toch hetzelfde blijft verdienen als zij hem meer uurloon geven ) of proberen zoveel er uit te halen zonder vermelding van uitkering..

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Nee, je bent niet verplicht om je huidige salaris te vermelden als je solliciteert. Je kunt melden wat je zou willen verdienen in je nieuwe baan, en dan onderhandelen. Maar als je nu al fulltime werkt, in een niet al te hoog betaalde baan, dan is het niet realistisch - denk ik - om te verwachten dat je in je nieuwe baan meer dan € 400 extra kunt vragen, een kwart meer salaris dan je nu hebt?!! Dus om op die € 1900 uit te komen zul je toch een aanvullende uitkering nodig hebben. En fantastisch toch, dat dat mogelijk is?
Verder ben je ook niet verplicht om bij je nieuwe werkgever te melden dat je een gedeeltelijke aanvullende uitkering ontvangt - als je ziekte of handicap geen invloed heeft op je functioneren in je baan hoef je dat helemaal niet te vermelden, heeft je werkgever er niets mee te maken.
2 jaar geleden
Juridisch gezien hoef je niet te vertellen dat je in de WAO zit en ook niet wat je huidige salaris is. Maar veel werkgevers vragen een salarisstrook van de vorige werkgever en natuurlijk kun je dat weigeren, maar de kans op de nieuwe baan neemt dan wel enorm af. Een een werkgever die een WAO-er in dienst neemt kan een no risk polis afsluiten, dus mijn advies is om altijd eerlijk naar een nieuwe werkgever te zijn.

Het is ook zo dat als jouw beperking van invloed is of kan zijn op de nieuwe functie, je dit moet melden ook als de nieuwe werkgever er niet expliciet naar vraagt. Solliciteer je op de functie van piloot terwijl je aan 1 oog blind bent, dan moet je dat melden (en ja, ik snap dat een piloot vooraf getest wordt, het gaat om het voorbeeld). Ook is het zo dat als je door de aandoening/beperking ziek wordt en je hebt deze aandoening niet gemeld, dat de werkgever geen plicht heeft om het loon door te betalen.
paulus811
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing