Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

40+ en studeren. Waar moet ik aan denken?

Ik heb 20 jaar geleden mijn MBO4 diploma gehaald. Ondertussen bijgeschoold, maar ik ga vanaf september starten aan mijn Bachelor Vaktherapie verkort.

Ik heb een vaste baan, een huis, ben sinds 3 jaar weduwe en heb een dochter van 15 en een opleiding volgen is natuurlijk vrij duur.

Wie kan me een beetje op weg helpen.
Waar moet ik aan denken.
Een OV reisproduct aanvragen?
studielening levenlangleren krediet -wat zijn de nadelen?
Zijn er belastingvoordelen of andere tegemoedkomingen waar ik gebruik van kan maken?
Ik hoor ook graag van mensen die ervaring hebben met starten met studeren boven de 30. Hoe hebben jullie dit gedaan?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

OV reisproduct is onderdeel van DUO Studiefinanciering. Daar kom je na je 30e niet meer voor in aanmerking.

Levenlangleren krediet kun je aanvragen voor je lesgeld/collegegeld. Overige studiekosten (boeken, studiemateriaal, reiskosten) zul je zelf moeten bekostigen. Het LLLkrediet is een lening en moet dus na afloop van je studie worden terugbetaald. Dat kan in heel veel termijnen van relatief kleine maandbedragen. Zolang je lening niet volledig is afbetaald blijft dat geregistreerd staan bij het BKR. Dat kan nadelige gevolgen hebben als je in de toekomst een andere lening of nieuwe hypotheek wil afsluiten. Wat rente en aflossingsvoorwaarden betreft is het wel een gunstige regeling, want je hoeft alleen af te lossen als je inkomen dat toelaat. Het maandbedrag dat je na je studie moet aflossen wordt afgestemd op je inkomen, je hoeft nooit meer per maand terug te betalen dan je op dat moment aan draagkracht hebt.

Sinds 1 januari 2022 kun je geen studiekosten meer aftrekken bij je belastingaangifte. Dat belastingvoordeel is verdwenen. Daarvoor in de plaats is er wel het STAP budget, een gift van maximaal 1000 euro die je kunt gebruiken voor scholing. Wil je in september beginnen met je opleiding, dan ben je nu wel te laat met het aanvragen van het STAP budget voor jouw opleiding. Hopelijk had je dat al gedaan. Dat kon je aanvragen op 1 juli. De aanvraag van 1 september is te laat als je in september al start met je studie.
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing