Mag een leidinggevende vragen wat je hebt als je je ziek meldt?

2 jaar geleden
2.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Waarom zou hij dat niet mogen vragen?
LeonardN
2 jaar geleden
Omdat dat vragen naar medische informatie van de persoon.
Thecis
2 jaar geleden
Zie link LeonardN: Dit mag niet
U mag als werkgever niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte. Een werknemer die zich ziekmeldt, heeft het recht om zijn ziektebeeld niet te melden. Vaak wil een zieke werknemer best vertellen wat er aan de hand is, maar dan nog mag u deze (medische) informatie niet vastleggen. Ook mag u geen diagnose stellen, behandeling voorstellen of waardeoordeel uitspreken over de klachten die uw werknemer ervaart. Dat is verboden én het is niet goed voor de vertrouwensband met uw zieke werknemer.
https://www.arboned.nl/nieuws/dit-mag-u-vragen-bij-een-ziekmelding

Antwoorden (3)

Tuurlijk mag hij dat vragen. Waarom zou hij niet oprecht geïnteresseerd zijn in je? Het maakt ook nogal wat uit of je een ingegroeide teennagel hebt of een falende hartklep, zodat hij een schatting kan maken hoe lang je afwezig zult zijn. Als het al te persoonlijk is kun je dát gewoon zeggen.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Mag niet; er naar vragen mag strikt genomen ook niet. Medische gegevens zijn zogenaamde bijzondere persoonsgegevens.
ronron1212
2 jaar geleden
@teusvh rare min dus een plus compensatie
tinus1969
2 jaar geleden
Geen rare min; strikt genomen mag ook vragen niet.
LeonardN
2 jaar geleden
Dikke min.
Dit mag nu juist absoluut niet. https://www.arboned.nl/nieuws/dit-mag-u-vragen-bij-een-ziekmelding
Dit mag niet
U mag als werkgever niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte.
ronron1212
2 jaar geleden
@LeonardN je mag er best belangstellend naar vragen alleen vastleggen mag niet.
LeonardN
2 jaar geleden
Nee dat staat er niet. Goed lezen. Dit mag niet A. U mag als werkgever niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte.
B. Een werknemer die zich ziekmeldt, heeft het recht om zijn ziektebeeld niet te melden.
C. Vaak wil een zieke werknemer best vertellen wat er aan de hand is, maar dan nog mag u deze (medische) informatie niet vastleggen. A Dus ik meld me ziek. (Hallo baas, goeiemorgen ik kom niet ik ben ziek)
B De baas mag NIET vragen wat ik heb. (Goeiemorgen beterschap gewenst!)
C Nu MAG ik zelf wel zeggen wat ik heb (Ik heb diarree)
D De baas mag dat NIET noteren
tinus1969
2 jaar geleden
@ronron1212, LEES die links nou eens. Strikt genomen mag je er niet naar vragen. Punt.
LeonardN
2 jaar geleden
Als de werkgever vraagt wat je hebt, vraagt deze naar medische informatie. Dat mag niet.
ronron1212
2 jaar geleden
@LeonardN en @tinus1969 dat heb je nu met die internet kennis. Altijd alles letterlijk nemen. Vragen MAG Antwoord geven hoeft niet dat is het geval even goed je teksten kezen en begrijpen.
LeonardN
2 jaar geleden
@ronron1212 En dat heb je als je niet kan lezen er staat werkelijk in elke link/bron die beschrijft dat er NIET NAAR GEVRAAGD MAG worden.
Dat is verder geen internetkennis.
Dit heb ik van mijn laatste leidinggevende die me tijdens ziekmelden stelde dat HIJ NIET MOCHT VRAGEN NAAR DE OORZAAK.
ronron1212
2 jaar geleden
@LeonardN ik heb die cursussen ook gehad vragen mag antwoord geven hoeft niet.
tinus1969
2 jaar geleden
Nee Ronron, vragen mag niet. Dat veel mensen dat niet weten, en dat het vaak gebeurt, doet daar niets aan af.
In de praktijk; een leidinggevende die voorzichtig peilt van ‘wil je iets vertellen wat je hebt’ of ‘kun je inschatten hoe lang het gaat duren’, zal niet de politie op zich afkrijgen - maar doorvragende managers kunnen later diverse problemen voor hun baas veroorzaken.
tinus1969
2 jaar geleden
Hoe lang geleden was je cursus? Voor of na de AVG/GPDR?
LeonardN
2 jaar geleden
Ik zeg nergens dat ik een cursus heb gehad of dat mijn leidinggevende een cursus heeft gehad.
Ook weet ik niet wanneer jij een cursus hebt gehad, en of de informatie die je toen hebt gekregen wel klopte. Vandaag de dag is het zo dat je niet mag vragen naar medische informatie.
Dat jij dat niet wil accepteren is prima, maar daarmee zit je gewoonweg fout.
Thecis
2 jaar geleden
Hier heel erg mee eens. Een manager mag officieel NIET vragen naar wat er is. Een arbo arts mag dit wel. De arboarts mag dit (eigenlijk) niet delen met de werkgever (maar gebeurd nog wel eens wel). Er zijn inderdaad managers die (oprecht) geïnteresseerd voorzichtig vragen wat er aan de hand is. Hier moeten zij erg voorzichtig mee zijn want dit kan problemen geven.
Ondanks dat er mensen zijn die van mening zijn dat je alles mag vragen (niet alleen hier, maar zeker in de werksfeer), moeten helaas er soms op de harde manier achter komen dat dit zeker niet het geval is.
ronron1212
2 jaar geleden
@tins1969 ik zeg nergens dat doorvragen mag. Belangstellend vragen is niet verboden. Vastleggen van het antwoord wel. Politie heeft hier niets mee te maken
LeonardN
2 jaar geleden
"Belangstellend vragen is niet verboden." Dat heb je nu met cursusjes-van-vroeger-kennis.
Het correcte antwoord vandaag de dag, zoals op het hele internet te lezen valt is dat het NIET mag. Dat het gebeurt (en dat daar vaak weinig uit zal volgen) is wat anders, maar het mag niet. Dit antwoord is dus incorrect en is dus potentieel schadelijk voor werkgevers/leidinggevenden, maar goed die zijn vaak wel goed geïnformeerd over de huidige stand van zaken.
tinus1969
2 jaar geleden
@ronron1212 ook belangstellend vragen is verboden; bovendien; wanneer is het slechts belangstellend vragen?
Inekez1
2 jaar geleden
Ook belangstellend vragen is expliciet niet toegestaan. Het belang van de werkgever bij informatie over ziekte is doorgaans een stuk groter dan het belang van de werknemer... Juist om de werknemer te beschermen voor de belangstellende managers-met-dubbele-agenda is dit soort wetgeving ontwikkeld.
Thecis
2 jaar geleden
Om verdere discussie te voorkomen: Zie link LeonardN: Dit mag niet
U mag als werkgever niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte. Een werknemer die zich ziekmeldt, heeft het recht om zijn ziektebeeld niet te melden. Vaak wil een zieke werknemer best vertellen wat er aan de hand is, maar dan nog mag u deze (medische) informatie niet vastleggen. Ook mag u geen diagnose stellen, behandeling voorstellen of waardeoordeel uitspreken over de klachten die uw werknemer ervaart. Dat is verboden én het is niet goed voor de vertrouwensband met uw zieke werknemer.
https://www.arboned.nl/nieuws/dit-mag-u-vragen-bij-een-ziekmelding Het informeren, op welke manier dan ook, met welke intentie dan ook, mag gewoon niet Zie ook hier. Er is ook een sectie wat je wél mag vragen. Wat iemand heeft staat daar niet bij. Een luisterend oor bieden mag wel, informeren mag heel duidelijk niet.
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/werk-en-uitkering/mijn-zieke-werknemer
Strikt genomen mag de werkgever er niet naar vragen en je bent ook zeker niet verplicht om antwoord te geven.
In de praktijk kan het handig zijn om wat algemene informatie te geven.
2 jaar geleden
Een werkgever mag wel vragen: 'Mag ik vragen wat voor ziekte je hebt?'
Een werkgever mag niet vragen: 'Welke ziekte heb je?'

Een klein verschil maar toc.