Mag je minder ingepland worden om je plus uren te compenseren?
Ik ben werkzaam in de zorg. Ik had nog ongeveer 40 plusuren van vorig jaar. Vorig jaar heb ik er ongeveer 20 laten uitbetalen, de andere 40 uur meegenomen naar dit jaar i.o.m leidinggevende. Wat er nu continue gebeurt is dat ik sinds januari minder ingepland sta dan mijn contracturen. Op die manier heb ik steeds minder plus uren en sta ik uiteindelijk ongeveer op 10 min uren!
Mij lijkt dat je toch eigen baas bent over je plusuren?En dat je zelf mag kiezen of je ze wilt laten uitbetalen of wilt opnemen in vrije tijd. Ik vind het niet fair dat al je plus uren op die manier worden weggewerkt zodat het hen geen geld kost! Mag dit zomaar...? Ik kan op internet niet een duidelijk antwoord vinden, vandaar mijn vraag hier.
Maar hier wat info.
https://bieb.knab.nl/inkomsten-uitgaven/wat-zijn-je-rechten-bij-minuren
De compensatie in vrije tijd, als vermeld in lid 4, wordt na overleg tussen jou en je werkgever verleend en opgenomen uiterlijk in het
kwartaal volgend op het half jaar (vervalt per 1 januari 2020)/ kalenderjaar (vanaf 1 januari 2020) waarin je hebt overgewerkt, tenzij je met je werkgever andere afspraken maakt.
6. In overleg tussen jou en je werkgever is het mogelijk dat je werkgever de compensatie in vrije tijd volgens lid 4 geheel of gedeeltelijk als financiële vergoeding toekent gebaseerd op een evenredig deel van je salaris.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.