Mag een werkgever een kwartier aftrekken van mijn loon als ik 1 seconde te lang met pauze zou zijn?
Ik werk voor een werkgever die werkt met een in/uitklok systeem, nu is het zo dat als ik 1 seconde te lang pauze heb genomen, er een kwartier ingehouden wordt op mijn loon. Wordt overigens ook gewoon bevestigd door mijn supervisor. Dus het kan zo zijn dat ik dan daadwerkelijk 7 uur, 59 minuten en 59 seconden aan het werk ben, en dat ik hiervoor maar 7 uur en 45 minuten krijg uitbetaald. Mogen werkgevers dit zomaar doen? Het lijkt mij dat ze dan gewoon 7 uur en 59 minuten moeten uitbetalen! En niet zomaar afronden naar beneden? Mogen werkgevers afronden? Zelfs als dit in jou contract ook vermeld staat? (Ik weet niet zeker of dit het geval is)
1. De vraag is in hoeverre de werkzaamheden schade ondervinden van die ene seconde. 2. Een kleine marge te vroeg komen is wel gebruikelijk.
3. Als je je stoort aan deze opstelling van de werkgever dan kun je overwegen naar een 'soepeler' werkgever over te stappen.
8 uur en 14 minuten / 8 uur
8 uur en 16 minuten / 8 uur en een kwartier
8 uur en 29 minuten / 8 uur en een kwartier
https://www.cnvvakmensen.nl/nextnow/blog/2018/november/minuut-te-laat-en-kwartier-geen-loon Daarnaast vraag ik me af of als de regel wel in het contract staat zoiets stand zou houden.
Maar in callcenters is het wel gebruikelijk.
Op tijd ingelogd zijn, 1 sec te laat is te laat.
Werk blokken worden per kwartier berekend.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.