Mag mijn werkgever mijn vakantie beperken tot maximaal 2 aaneengesloten weken zonder gegronde reden?
Ik werk op basis van een weekrooster. Vorige week heeft mijn werkgever alle personeelsleden een mail gestuurd waarin staat dat het per heden niet meer mogelijk is om langer dan 2 weken aaneengesloten vakantie te nemen. Dit geldt het hele jaar door. Ik heb vervolgens bij HR nagevraagd waarom deze regel is doorgevoerd. Hierop hebben zij aangegeven dat het elk jaar een enorm gepuzzel is met de weekroosters, zij willen hier vanaf. Ook gaven zij aan dat deze regel in 2016 al is ingevoerd voor alle management lagen van het bedrijf, zij willen dit nu gelijk trekken voor iedereen. Voor mij is dit extra zuur aangezien mijn ouders in Canada wonen en ik hun maar 3 weken per jaar zie als ik daar op vakantie ben. Deze drie weken worden nu ingeperkt tot twee weken, waarvan 2 dagen ook nog eens reizen zijn. Mijn moeder is in slechte gezondheid waardoor het voor haar niet mogelijk is naar Nederland te reizen. Ik heb dit ook neergelegd bij mijn manager en HR afdeling en gevraagd of het mogelijk is 3 weken onbetaald verlof op te nemen. Er wordt vervolgens aangegeven dat zij het begrijpen en het heel vervelend voor mij vinden maar er niets aan te kunnen doen dit is nou eenmaal het nieuwe beleid. Wat betreft het opnemen van onbetaald verlof wordt aangegeven dat dit ook niet mogelijk is, omdat zij dit als een kunstgreep zien om de regels te omzeilen. Mag mijn werkgever deze regel invoeren zonder gegronde reden? Zo ja, zou ik hier gezien mijn specifieke situatie nog wel iets tegen kunnen doen?
https://www.lxa.nl/nl/ons-nieuws/arbeidsrecht/werknemer-gaat-4-weken-op-vakantie-mag-dat/
U kunt zorgverlof opnemen voor een naast familielid in het buitenland. In de wet is niet bepaald dat die zorg in Nederland moet worden verleend. Let wel:
Werkgever mag zorgverlof in principe niet weigeren
Uw werkgever mag kortdurend en langdurend zorgverlof alleen weigeren als het bedrijf daardoor in ernstige problemen komt. Om die reden mag uw werkgever uw kortdurend verlof nog tegenhouden nadat u het bij hem heeft gemeld. Als het een wat groter bedrijf is, kunnen ze in principe niet zodanig in de problemen kmen dat dit geweigerd wordt. Het is dus zeker niet een manier om de regels te omzeilen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.