Waar/welke opleidingen moet ik volgen om douanier te worden?
Kan iemand mij een grondige uitleg geven (met website links als het kan) hoe ik douanier kan worden en wat ik er allemaal voor nodig moet hebben. Ik las ergens dat VMBO TL, MBO & HBO verschillende douane opleidingen hebben. Hoe wordt ik bijv. douanier op Schiphol of in de havens? Welk opleidingsinstituut of school geeft deze opleidingen. Hoe lang gaat dit duren en worden deze opleidingen gefinancierd? Heb zelf een MBO niveau 4 opleiding gevolgd en ben benieuwd wat mijn opties zijn.
@Brad965, houdt er rekening mee, dat als je belt met een recruiter, ze ook erg geïnteresseerd zullen zijn in je motivatie. Waarom de douane?
Klopt, de maroff is een alleskunner. U hebt de nautische opleiding Marof, maritieme officier
stuurman gekozen. Op uw vaarbevoegdheidsbewijs (het endorsement) staat welke bepaalde functie u mag uitoefenen aan boord van een bepaald commercieel schip. Zes maanden varen aan boord van zeeschepen is niet echt lang. maar toch, u moet in ieder geval gewerkt hebben in een team, waarbij ook vaak zelfstandig beslissingen genomen moesten worden. Ergo, aarzel niet langer, trek de stoute schoenen aan en solliciteer naar de functie die u graag wenst. Neen hebt u, ja kunt u alleen krijgen als u actie onderneemt.
Succes
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.