Mag een klant mij al zijn boodschappen laten pakken?
Ik werk bij dirk, en laatst kwam er een klant naar mij toe. Ze vroeg mij om een ietz te zoeken wat er niet was. Vervolgens vroeg zei aan mij om van alles te pakken (Rijst, ijsblokjes, 3 pakkeb melk, etc.) Dus met andere woorden, zowat haar hele boodschappenlijstje. Nu is mijn vraag, mag dit wel? Mijm ouders zeiden dat als ik weiger, ik ontslagen word.
Bespreek het met de leiding, niet onderling met jouw collega's, dan wordt het vaak geroddel. Deze klant kan een bekende zijn.
Maar in het algemeen geldt, dat je werkelijke werkzaamheden, in wat voor beroep dan ook, niet alleen bestaat uit activiteiten die in je werkbeschrijving staan. En van iemand, die in een winkel werkt, mag enige klantvriendelijkheid worden verwacht. Klantvriendelijkheid heb je wel getoond, door uit te zoeken of het eerst gevraagde artikel aanwezig was en vervolgens de klant ook met de andere boodschappen te helpen.
In supermarkten zijn de meeste klanten zelfredzaam. Zij vinden hun weg snel in een supermarkt en ook de spullen die ze nodig hebben. Maar er is een kleine groep klanten, die om verschillende redenen, wat hulp nodig hebben bij hun boodschappen. De meeste supermarkten hebben geen personeel in dienst, die als "boodschappenhulp" zijn aangesteld, dus de hulpvraag komt bij de medewerkers op de winkelvloer terecht.
Maar je leidinggevende zal moeten aangeven hoever je mag gaan.
Je kunt proberen er via een gesprekje met de klant achter te komen waarom die klant dat vraagt. Is er lichamelijk ongemak? Is het onzekerheid over de vindbaarheid van alle producten (elke supermarkt is anders ingedeeld,...)? Wil de klant graag zoveel contactmogelijkheden in de supermarkt? Zijn er psychische redenen?
Vrijwel altijd worden dit soort vragen opgelost met een goede/betere communicatie. Overleg met de teamleider kan altijd nog.
Als je naar de teamleider stapt, moet je toch eerst kennis van zaken hebben. Moet je weten waar je het over hebt. Moet je iets meer weten van de beweegreden van de klant..
Een teamleider zal dan ook reageren met::heb je je best gedaan meer te weten te komen over wat hier aan de hand is?
Bovendien: een vakkenvuller zal, nee moet klantgericht zijn. In de meeste supermarkten is dat zeker het geval.
De teamleider bepaalt hoe te handelen in bepaalde gevallen. Hoe moet en mag ik handelen in gevallen dat een klant een vinger vraagt en daarna de hele hand.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.