Moet ik fibromyalgie vermelden bij sollicitatiegesprek?
Sinds oktober 2018 zit ik in de ziektewet i.v.m. fibromyalgie. Het werk wat ik deed was erg zwaar en de bedrijfsarts heeft gezegd dat ik dat werk niet meer kan doen. Ze zijn nu een plan van aanpak aan het maken en ik heb vernomen dat mijn werkgever een passende baan voor mij moet zoeken als duidelijk is wat ik allemaal nog wel kan. Ik heb gevraagd of ik ondertussen ook zelf mag solliciteren aangezien ik niet graag thuis zit en dat vond hij prima. Nu heb ik morgen een sollicitatiegesprek en mijn vraag is of ik daar moet vermelden wat mijn situatie is.
“Officieel mag een werkgever geen vragen stellen over ziektes. Wel mag de werkgever er van uitgaan dat een sollicitant beperkingen die de arbeidsgeschiktheid kunnen beïnvloeden zelf meldt".
Wel of niet een chronische aandoening bij een sollicitatiegesprek vermelden is een moeilijke keuze. Het heeft voor- en nadelen.
https://ecjp.nl/solliciteren-met-een-chronische-ziekte/
Als de voorgaande ziektegeschiedenis aan het licht komt buiten de wil om van de wil van de werkneemster komt die wetenschap via een roddeltante/roddeloom bij de werknemer terecht. En die kan daar niks mee. Iedereen in de medische zorg heeft namelijk geheimhoudingsplicht.
Nou... dat is nogal een uitspraak! Het kan in principe wel waar zijn maar iedereen heeft ook de mogelijkheid (morele plicht?) die plicht te doorbreken.
Over de geheimhoudingsplicht zijn de meningen ernstig verdeeld. Vooral deze week, vanwege een zeer ernstige strafzaak.
Je hebt regels (protocollen en medische geheimhoudingsplicht) en je hebt de dagelijkse praktijk. Star aan regels vasthouden druist soms in tegen het rechtsgevoel.
Alle deskundigen vinden dat het medisch beroepsgeheim niet absoluut is. Met name als een zogenoemd conflict van plichten ontstaat. Dan kan de situatie ontstaan dat je het beroepsgeheim doorbreekt. Een voorbeeld: een verpleegkundige ontdekt dat de patiënt een gezochte seriemoordenaar is. Dat kan ze -probleemloos- het medisch beroepsgeheim doorbreken.
Geheimhoudingsplicht in de medische zorg gaat over de gezondheidsgegevens. Een arts of verpleegkundige mag niets vertellen over de kwalen en gezondheidssituatie van de seriemoordenaar, maar kunnen wel een tip geven aan de politie, dat de betreffende figuur in het ziekenhuis is waargenomen (melden anoniem).
Het medisch beroepsgeheim was dertig, veertig jaar geleden absoluut. Sindsdien is er voortschrijdend inzicht dat die situatie niet wenselijk is. Anno 2020 zijn alle deskundigen een andere mening toegedaan: het medisch beroepsgeheim is niet absoluut. Als een zogenoemd conflict van plichten ontstaat, mag en kun je het medisch beroepsgeheim doorbreken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.