Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik volgens de arbeidsrecht altijd een mondkapje dragen in een fabriek?

Hallo Arbeidsdeskundigen,
Sindskort werk ik als uitzendkracht in een fabriek waar garagedeuren gemaakt worden. Er word gewerkt met Pur en Alluminium.. Er word in gezaagd en gevreesd, hierdoor komen deze stoffen ook in de lucht. Ik heb hiervan last, hierbij heb ik veel last van ophoesten van slijm met soms bloed erin. Dat het hierdoor komt is zeer duidelijk omdat ik altijd gezond ben geweest en dit probleem zich nu opeens voordoet.

Er werken 100 mensen daar en ik ben de enige die op het idee is gekomen een mondkapje te vragen. Van een collega heb ik een mondkapje ontvangen want hij werkt op een afdeling waar de werknemers officieel mondkapjes moeten dragen. Ik heb schijt aan wat andere mensen van mij denken dus ik droeg mijn mondkap met trots. Ik heb inmiddels 1 week met mondkap gewerkt en nu werd ik op gesprek geroepen met het uitzendbureau. Om het verhaal kort te maken mijn functioneren is goed maar ik mag geen mondkapje meer op hebben. Reden; klanten die langskomen kunnen hiervan schrikken of vermoeden dat er iets niet goed is. Daarnaast is het ook vanwege de collega's.

Wat zijn mijn rechten als uitzendkracht?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Als jij last hebt van de atmosfeer in de werkruimte mag je altijd een mondkapje dragen.
Als het je moeilijk wordt gemaakt of het wordt verboden kan je eventueel een klacht indienen bij de Arbeidsinspectie.
De link geeft je een officieel klachtenformulier.
De melding (ook als je al je gegevens invult) wordt altijd anoniem behandeld.
Als je het formulier invult wordt wél gevraagd of je het probleem al hebt besproken met een afdelingsleiding, een Arbodienst een collega e.d.
Als je liever eerst wat telefonisch advies wilt inwinnen kan je bellen met de Arbodienst in jouw regio of met het anoniem meldnummer van de Arbeidsinspectie. Je kunt dan mondeling je probleem voorleggen.
Telefonische melding of advies vragen Arbeidsinspectie:
Bel 0800-5151 (ook als u anoniem een melding wilt doen)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing