Mag ik volgens de arbeidsrecht altijd een mondkapje dragen in een fabriek?
Hallo Arbeidsdeskundigen,
Sindskort werk ik als uitzendkracht in een fabriek waar garagedeuren gemaakt worden. Er word gewerkt met Pur en Alluminium.. Er word in gezaagd en gevreesd, hierdoor komen deze stoffen ook in de lucht. Ik heb hiervan last, hierbij heb ik veel last van ophoesten van slijm met soms bloed erin. Dat het hierdoor komt is zeer duidelijk omdat ik altijd gezond ben geweest en dit probleem zich nu opeens voordoet.
Er werken 100 mensen daar en ik ben de enige die op het idee is gekomen een mondkapje te vragen. Van een collega heb ik een mondkapje ontvangen want hij werkt op een afdeling waar de werknemers officieel mondkapjes moeten dragen. Ik heb schijt aan wat andere mensen van mij denken dus ik droeg mijn mondkap met trots. Ik heb inmiddels 1 week met mondkap gewerkt en nu werd ik op gesprek geroepen met het uitzendbureau. Om het verhaal kort te maken mijn functioneren is goed maar ik mag geen mondkapje meer op hebben. Reden; klanten die langskomen kunnen hiervan schrikken of vermoeden dat er iets niet goed is. Daarnaast is het ook vanwege de collega's.
Wat zijn mijn rechten als uitzendkracht?
"Van een collega heb ik een mondkapje ontvangen want hij werkt op een afdeling waar de werknemers officieel mondkapjes moeten dragen. " Officieel, volgens MOET je dus een mondkapje dragen. Staat dit in een procedure van het bedrijf? Zo ja, print het uit. Leg dit voor dat je dit verplicht bent.
Al met al kan het arbeidsbureau nog steeds iets anders beslissen. En helaas trek je dan waarschijnlijk aan het kortste eind. Maar leg de zaken (ook gesprekken met het arbeidsbureau) in ieder geval vast. Het kan zeker geen kwaad.
Collega werkt in deel B, waar iedereen met kapjes loopt/kapjes verplicht zijn. Zolang A en B voldoende gescheiden zijn, kan ik me voorstellen dat in deel A geen mondkapjes verplicht zijn.
Zolang vrager niet in deel B komt zijn kapjes dan niet verplicht.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.