Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een werkgever de uurloon van een ondertekende contract aanpassen?

Via een detacheringsbureau heb ik een bijbaan gekregen. Met mijn werkgever heb ik de uurloon nooit besproken, want ik had er wel vertrouwen in dat het goed zou komen. Nou, dat was ook zo gezien de uurloon een stuk hoger was dan die ik kreeg bij mijn vorige werkgever. Een aangename verassing.

Echter heb ik zojuist een mail gekregen waarin staat vermeld dat ik onbedoeld de verkeerde uurloon heb ontvangen. De uurloon willen ze nu per direct terugdraaien en hiervoor moeten ze mijn bevestiging hebben. Helaas is de aangepaste uurloon wel weer lager dan mijn vorige bijbaan. Heel erg vind ik het niet gezien ik het bedrijf en werkzaamheden wel heel leuk vind, maar dit is wel een ondertekende contract en de fout hiervan ligt wel echt bij de detacheringsbureau. Ik ben dus benieuwd wat mijn rechten hierbij zijn en wat jullie adviseren dat ik doe.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Als je via een detacherings- of uitzendbureau) werkt, heb je met betrekking tot het loon te maken met de detacherings- of uitzendorganisatie. Dat is je juridische werkgever, niet de inlener (het bedrijf waar je geplaatst bent).

De detacheerder wil van de overeenkomst af (althans: van een belangrijke voorwaarde daarin) maar heeft daarvoor jouw hulp nodig.

En dan is de vraag: ga je daarin mee of niet?

Ja, dan zul je hopelijk nog lang en met plezier bij de inlener werken.
Nee, dan zal de detacheerder -zo vermoed ik- per de eerst mogelijke gelegenheid van je af willen. Maar voor zover mij bekend, zullen ze jou dan het 'foute' salaris moeten betalen tot de eerstkomende gelegenheid zich aandient dat ze wettelijk van je af kunnen. Bijvoorbeeld aan het einde van een proeftijd, als die overeengekomen is.
De detacheerder verdient op jou en als zij jou (veel) meer betalen dan ze door kunnen facturen aan de inlener wordt hun winstmarge natuurlijk kleiner. Want de detacheerder heeft natuurlijk een tarief afgesproken met de inlener. Maar misschien blijk je wel zo goed te zijn dat de detacheerder toch het hogere bedrag voor je over heeft?

Twijfel je, schakel dan juridische hulp in, bijvoorbeeld Het Juridisch Loket, https://www.juridischloket.nl/
Of probeer z.s.m. bij de inlener zelf in dienst te komen.
Computoon
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing