Een nieuw contract bij werkgever die de oude vervangt hoe zit dat?
Ik kreeg vandaag over de post een nieuw vervangend contract, ik heb al een vast contract.
Nu staat daar opeens in dat ik een VOG moet aanvragen. Klote voor mij want die krijg ik niet, ik heb vorig jaar doordat ik steeds maar bedreigd werd door iemand die persoon geslagen en deze heeft aangifte gedaan en het is bij de rechter beland, Ik kreeg een voorwaardelijke straf en een contact verbod. Nu staat dus ook in dat contract als ik geen VOG krijg er automatisch ontslag word aangevraagd.
Ben ik verplicht dit contract te ondertekenen? En zo ja kunnen me dan nu opeens omdat zij de regels hebben veranderd mij ontslaan na drie jaar?
Stel dat de VOG geweigerd wordt, is dat dan een reden voor ontslag van de werknemer? Nee, zeker niet in alle gevallen. De werknemer die weet of had moeten weten dat zijn strafrechtelijke verleden hem ongeschikt maakt voor de functie, heeft volgens de Hoge Raad een informatieplicht tijdens de sollicitatie. Heeft hij dat niet uit eigen beweging verteld, dan kan dat reden voor een ontslag of ontbinding zijn. Maar daar mag de werkgever niet te snel vanuit gaan, zeker niet als er geen gerichte vragen zijn gesteld tijdens de sollicitatie. Als de werkgever kan aantonen dat de werknemer zonder VOG het werk niet kan uitvoeren, dan is een ontslag ook mogelijk. In andere gevallen zitten partijen aan elkaar vast.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.