Hoe kom ik van mijn presentatieangst af?
Ik ben hoger veiligheidskundige en werk voornamelijk op projecten. De grootste angst om te doen waarvoor ik gestudeerd heb is het presenteren. Het geven van presentaties voor een directie, stakeholders en/of leveranciers/onderaannemers. Ondanks dat ik redelijk ervaring heb met voor groepen staan blijf ik overmatig angst ervaren bij het geven van een presenteren. Het meest vreemde hierin is dat ik het niet ervaar in een vergadersetting en ook niet als een groep mensen mij een vraag stellen. Ongeacht de grootte van de groep. Wat ik doe is proberen om rustig te blijven -ik zit vaak hoog in de ademhaling- ik ken de tekst, bereid me goed voor, ben altijd een paar minuten eerder aanwezig, maar dan nog die verschrikkelijke angst! Resultaat is dat ik zo nu en dan mijn tekst vergeet, zelfs al zijn het 2 simpele zinnen. Hellup!!
Zorg dat je de belangrijkste punten/steekwoorden op papier hebt staan.
Ik heb deze cursus gevolgd en heb geleerd mijn angst te overwinnen en terwijl ik spreek, mijn gedachten te ordenen. Tegelijk moet je de reacties in de zaal kunnen opvangen, en signaleren waar je tekort schiet in je uitleg. Het geeft zoveel rust als je dat beheerst, omdat je dan veel duidelijker overkomt, rustiger praat en je speech goed opbouwt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.