Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een werkgever diensten uit je rooster halen als je ziek bent?

Ik ben tijdens mijn werk ziek geworden; ik had een overbelasting van beide voeten en werkte in de horeca bij een pretpark. Na mijn ziekmelding zijn er in totaal 5 diensten weggehaald van mijn rooster, wat ongeveer 44 uur is. Deze zijn dus ook niet uitbetaald. Mag een werkgever deze diensten zomaar weghalen?
In eerste instantie had het bedrijf mijn ziekte-uren niet eens uitbetaald en nu dus maar de helft van mijn oorspronkelijk rooster.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zo niet te beantwoorden omdat je niet vermeldt wat voor soort arbeidsovereenkomst je hebt. 0-uren contract? Min-max? Iets anders?

Stel: je hebt een 0-urencontract. Dan moeten de uren waarvoor je al ingeroosterd stond op het moment dat je ziek werd worden uitbetaald voor minstens 70 procent van het loon of het minimumloon over die uren als dat hoger is. Er mogen 1 of 2 wachtdagen worden ingehouden maar alleen als dat in de arbeidsovereenkomst of CAO staat.
En dan nog dit:
"Heb je een 0-urencontract, maar werkte je wel 13 weken lang een bepaald aantal uren? Dan mag je ervanuit gaan dat je over die 13 weken een contract had voor dat urenaantal. Je werkgever zal dan bij ziekte je loon moet doorbetalen. Hierbij moet hij kijken naar hoeveel uren je gemiddeld werkte in de 13 weken voordat je ziek werd. "
(Lees meer...)
Toegevoegd op 10 oktober 2018 17:29: bron
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry helemaal vergeten te vermelden inderdaad. We hebben een contract dat je minimaal iets van 160 uur moeten werken over een heel jaar. Maar dit mag ook al binnen een paar weken behaald zijn. Ik had in principe de uren al gehaald maar dus wel een rooster gekregen voor de maand augustus. Ik ben begin augustus ziek geraakt en toen hebben ze 5 diensten van mijn rooster gehaald.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding