Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het vrij stressvol om te werken als juridisch medewerker bij de Gemeente?

Ik heb interesse in de opleiding juridisch administratief medewerker maar was te laat voor de Open Dag van het ROC dus kan ik mijn vraag niet meer stellen. Ik heb zelf een autistische stoornis en ben gevoelig voor stress. Graag zou ik willen weten of er mensen zijn die ervaring hebben met het werken als juridisch medewerker of er bekend mee zijn die weten of het werk erg stressvol kan zijn? Ik weet dat het natuurlijk per persoon verschilt maar ik heb wel veel aan een algemene bekendheid of het werk erom bekend staat of het stressvol is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Elke baan kent periodes met en zonder stress. Als je bij een gemeente werkt en er wordt bijv. een nieuwe wetgeving ingevoerd die van alles op zijn kop zet, kan dat behoorlijk wat drukte opleveren. Over het algemeen zal het echter niet de meest stressvolle baan zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja. Tot de competenties en vaardigheden van een juridisch medewerker behoren klantgerichtheid, stressbestendigheid, discipline, omgaan met details en accuratesse. Dus wat dat betreft wordt het van jou gevraagd dat je tegen stress kunt.

Als juridisch medewerker is het belangrijk dat je ijverig en gedreven bent. Je moet zorgen dat alle stukken in orde zijn en dat je werk van hoge kwaliteit is. Dit is weer van belang voor de kwaliteit van bijvoorbeeld de dossiers en overige juridische stukken en derhalve het functioneren van anderen. Het is daarbij tevens belangrijk dat je ordelijk bent, Je zorgt dat alle aantekeningen kloppen, dat je goed onderscheid kunt maken tussen alle verschillende stukken en documenten en overzicht houdt. Productief zijn is ook erg belangrijk omdat je vaak veel werk voorgeschoteld krijgt dat op redelijk korte termijn af moet zijn.

Je komt met heel veel soorten mensen in aanraking. Je hebt bijvoorbeeld met klanten te maken maar ook met advocaten en met andere juridische medewerkers. En het is dus mogelijk dat zij van jouw werkzaamheden afhankelijk zijn. Dat legt dan wel een druk op jou.
(Lees meer...)
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Amadea, voor vrijwel alle beroepen geldt dat je ijverig en gedreven moet zijn, dat je werk in orde is en dat je productief bent. Ook zijn er talloze banen waarin je met andere mensen te maken hebt. Dit wil echter nog niet zeggen dat het een stressvolle baan is, want dan zou iedereen stress hebben. Stress ontstaat pas als je meer werk krijgt dan je kunt wegwerken, of als de arbeidsomstandigheden of werksfeer zodanig slecht zijn dat dit spanning oplevert. Onder normale omstandigheden hoeven al die factoren die jij noemt niet tot stress te leiden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding