Werkgever wilt mij boven contract en buiten beschikbaarheid inroosteren, kan dit?
Beste lezers,
zojuist ben ik thuis gekomen van mijn vakantie, bij thuiskomst, keek ik naar mijn werkrooster en zag hier enkele opvallende dingen; maar eerst wat informatie over mij:
Functie: Teamleider (Team aansturen, controle's en werkvoorbereiding)
Contracturen: 20 (80 uur per periode)
Afspraken CAO: maximaal 2 avonden, tenzij anders afgesproken
Extra afspraken: Geen
Geschiedenis: in het verleden vaak boven contract gewerkt, uren niet uitbetaald gekregen en geen mogelijkheid gehad om deze op te nemen.
Huidige situatie:
Voor komende week (week 33 sta ik 26,5 uur ingeroosterd over 6 dagen, waarvan de zondag 200% is(4,5 uur). Van deze 6 dagen werk ik 5 dagen tot sluit (dus de avond) en enkele dagen vallen buiten mijn beschikbaarheid.
Weekoverstijgend:
Zondag op maandag, heb ik geen 11 uur rust tussen mijn shiften,
Week 34:
Deze week sta ik maar 13,5 uur ingeroosterd waarvan 1 zondag (5 uur x 200%), waarvan ook 1 dag buiten mijn beschikbaarheid.
Concreet mijn vragen:
1: kan een werkgever mij verplichten dit te werken
2: kan een werkgever van mij verwachten dat ik mijn 20 uur werk verspreid over zo veel dagen, zeker aangezien dit niet nodig is i.c.m. de aard van mijn werk
Toegevoegd na 2 uur:
Edit: Ik val onder het VGL CAO*
Mijn contract gaat uit van 80 uur per periode, maar wij roosteren in op uren per week. Normaal werk ik dat dus ook (18 tot 22 uur) verspreid over 3 of 4 dagen
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.