Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Operatie wat zijn mijn rechten als werknemer??

Hallo, Ik werk ik iets meer dan 2 jaar bij een bedrijf (inmiddels vast contract\0 nu heb ik een vraag m.b.t een operatie. Ik word 31 augustus geopereerd aan mijn oog(het is een noodzakelijk omdat mijn iris naar buiten staat gedraaid) nu vroeg ik me af moet ik mij ziek melden? Moet ik mijn verlofdagen ervoor gebruiken? of valt dit onder " ziek zijn" ? Het is geen cosmetisch eingreeg het moet gedaan worden. Ik zal een week moeten bijkomen van de operatie, wat zijn mijn rechten als werknemer?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

"Ziek is een medewerker die door een lichamelijk of geestelijk gebrek (handicap) niet meer in staat is het werk te doen dat hij geacht wordt te verrichten. Een dergelijke definitie brengt met zich mee dat een medewerker alleen ziek wordt gevonden, als hij arbeidsongeschikt is. Daarmee wil men echter niet afdoen aan het feit dat veel medewerkers die ziek worden gevonden, toch arbeidsgeschikt zijn of toch arbeid verrichten."

Een niet-cosmetische operatie valt ook onder 'ziekte'. De operatie is wel voorzienbaar dus tijdig melden aan je werkgever.

Net als bij andere 'ziekte' kan de werkgever wel een of twee wachtdagen (= loon) inhouden, als dit in de arbeidsovereenkomst of in de CAO staat.

Verder zal je aangemeld worden bij de arbodienst en zul je verplicht moeten reïntegreren in het arbeidsproces. Er is niet zoiets als een vast aantal dagen dat voor een bepaalde operatie staat.

Je ziet al aan de definitie dat 'ziekte' een relatief begrip is. Stel dat een voetballer in loondienst zou zijn en zijn been breekt dan is hij arbeidsongeschikt. Voor iemand met een kantoorfunctie hoeft een gebroken been niet te lijden tot arbeidsongeschiktheid.

Toegevoegd na 5 uur:
te leiden tot uiteraard...
Computoon
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing