Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik bij mijn huidige werkgever aan de slag als zzp'er als mn contract na 2 jaar afloopt?

Mijn contract loop in november af bij mijn huidige werkgever. Zij kan mij geen vast contract geven omdat ze zo kleinschalig is en de economie is gewoon nog onstabiel. Nu kan ik wel nar de 6 maanden weer terug komen maar dan zit zij een half jaar zonder personeel en ik zonder werk. Dat is beide voor ons niet wat we willen.
We willen graag samen een oplossing.
Ik zat te denken om die 6 maanden als zzp'er bij haar in dienst te gaan om die 6 maanden te overbruggen. En daarna weer gewoon terug in loondienst voor 2 jaar.

Mijn vraag is nu gewoon mag en kan dat wettelijk gezien?? Hoe zit dat? Mag je gelijk de zelfde maand overstappen? Zit daar een bepaalde tijd tussen?

Alvast bedankt,

Suus

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Leuk bedacht, maar die vlieger gaat niet op.

Als je na afloop van een dienstverband de werkzaamheden op factuurbasis voortzet is er sprake van schijnzelfstandigheid en een zogenaamd voortgezet dienstverband. Zowel arbeidsrechtelijk als fiscaal komen jij en de werkgever/opdrachtgever daar uiteindelijk mee in de knoei, als er iemand achter komt. Met terugwerkende kracht worden er dan loonheffingen opgelegd, al dan niet verhoogd met een boete.

Toegevoegd na 3 dagen:
Aanvulling naar aanleiding van reactie:

De wetgeving rond die 6 maanden is er niet voor niets. Er is geen slimme/veilige/verstandige/legale route om er onderuit te komen en dat is ook niet de bedoeling.

Er moet na een dienstverband minimaal 6 maanden (en 1 dag) tussen uitvoering van dezelfde werkzaamheden voor dezelfde werkgever zitten om niet te spreken van een voortgezet dienstverband. Het maakt niet uit hoe dezelfde werkzaamheden na dat initiële dienstverband worden uitgevoerd: ook in dienstverband, als ondernemer, als uitzendkracht, via payroll of wat dan ook. Dus mag wat jij voorstelt: nee, er moet hoe dan ook meer dan 6 maanden tussen zitten.

Afgezien van het arbeidsrechtelijke deel is er nog een probleem. Als je als ZZP'er alleen een opdracht hebt van deze opdrachtgever ben je ook volgens de handelswet en de belastingwetten geen ondernemer en heb je geen recht op fiscale ondernemersfaciliteiten. Ook op dat punt kun je dus problemen verwachten met de Belastingdienst, tenzij je echt als ondernemer de markt op gaat en streeft naar meerdere opdrachtgevers.

Vergeet trouwens niet het risico van het ondernemerschap. Als je ziek wordt, krijg je niet doorbetaald. Als je vrij neemt ook niet. Op vakantie ook niet. Je bouwt niet automatisch pensioen op (daar moet je voor sparen). En als je arbeidsongeschikt raakt, heb je de rest van je leven een probleem (tenzij je jezelf daar tijdig en voldoende voor hebt kunnen verzekeren, maar dat is lastig en duur). Als je op het werk schade veroorzaakt, ben je in sommige gevallen aansprakelijk. Opleidingen moet je zelf betalen. Enzovoorts...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing