Twee jaar in dienst: toch geen transitievergoeding?
Op 25 augustus 2015 ben ik begonnen met werk bij mijn huidige baas. Ik heb twee jaarcontracten gehad, maar deze worden niet omgezet naar een vast dienstverband. Mijn dienstverband wordt beëindigd per 25 augustus 2017.
Nu geeft mijn werkgever aan dat ik geen recht heb op een transitievergoeding omdat ik niet exact twee jaar in dienst ben geweest (lees: een dag te weinig). Kan en mag hij wel zo rekenen?
Wat willen jullie hier nu mee zeggen? Misschien is het handig om eerst uiteen te zetten op grond waarvan je je beweringen doet. Sinds juli 2015 is er een ontslagvergoeding ingesteld die ook geldt wanneer een tijdelijk contract niet wordt verlengd. Zolang de werknemer maar (netto) 2 jaar in dienst is geweest. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/moet-ik-als-werkgever-ook-een-transitievergoeding-betalen-als-ik-een-tijdelijk-contract-niet-verleng "Sinds 1 juli 2015 moet u een transitievergoeding betalen als de arbeidsovereenkomst 2 jaar of langer heeft geduurd. Dit geldt ook als u een tijdelijk contract dat 2 jaar of langer heeft geduurd niet verlengt. _Berekenen duur tijdelijke contracten_
Heeft uw werknemer meer tijdelijke contracten bij u gehad? Dan telt u de duur van deze contracten bij elkaar op als de periode tussen deze contracten maximaal 6 maanden is geweest. "
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.