Veroordeelt voor drugsbezit kan ik een vog aanvragen waarbij ik gescreend ga worden voor diefstal, verduistering of geweld?
Of je een VOG krijgt of niet hangt af van het doel waar voor je hem aanvraagt. Het is niet zo dat je met een strafblad géén VOG kunt krijgen. "Plus dat de vriend van mij het is overkomen. Gepakt met een paar xtc pillen en kreeg geen vog voor Schiphol."
Schiphol en drugs, dat kan ik me voorstellen. Echter de vraag gaat over:
"waarbij ik gescreend ga worden voor diefstal, verduistering of geweld?" Een VOG is volgens mij altijd specifiek gericht op bepaalde werkzaamheden en de invloed van bepaalde delicten daarop. Wat we dus hard moeten maken of moeten ontkrachten is dat een drugsdelict van invloed is op het verkrijgen van een VOG over de genoemde feiten in de vraag. Bij kleine hoeveelheden (eigen gebruik/festivalcontrole) lijk je wel een sterk punt te hebben, daarbij zal een VOG bijna altijd wel verstrekt worden. (jeugdgevangenis en andere bijzondere plekken als Schiphol uitgezonderd.) Bij schiphol zal juist ook op drugsdelicten gekeken worden. Dus dat is nou net niet zo'n sterk punt.
http://www.ftwadvocaten.nl/blog/artikel/schipholpas-en-strafblad/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.