Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ontslag en ziekte en toch met vakantie ?

Mijn Vrouw heeft ontslag genomen. de rede hiervoor is dat ze ruzie had met collega's. Mijn vrouw zit nu nog in de uitwerk periode van 1 maand (Februari). Maar ze zit op het randje van een zware depressie dus eigenlijk wil ik dat ze niet mee naar het werk gaat. we hebben ook nog een vakantie gepland in Februari en deze is nog niet goedgekeurd. zou ik haar ziek kunnen melden en toch met vakantie mogen gaan.. en wat gebeurd er als we gewoon gaan zonder goedkeuren..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er heeft dus al een eenzijdige opzegging van de arbeidsovereenkomst plaatsgevonden, waardoor er in de meeste gevallen geen recht is op een WW-uitkering.
Wanneer een werknemer zich ziek meldt tijdens de opzegtermijn (in uw voorbeeld de maand februari) kan de uitkeringsinstantie betwisten dat de werknemer daadwerkelijk ziek is, zeker als er officieel nog geen diagnose gesteld is.
Op het moment van ziek melden, ook tijdens de opzegtermijn, ontstaan er voor werknemer een aantal verplichtingenwaar aan moet worden voldaan. Voldoet de
werknemer hier niet aan dan kan de werkgever twee maatregelen nemen: de loonopschorting en de loonstopzetting.

Toegevoegd na 8 minuten:
Om uw voorstel even te verduidelijken:
Wanneer een werknemer zich ziek meldt maar de uitkeringsinstantie betwist dit en er blijkt inderdaad sprake te zijn van een onterechte ziektemelding dan is dit een geval van fraude. De werknemer grijpt de ziektewet aan om niet op het werk te verschijnen.

Toegevoegd na 1 uur:
Als een werknemer reeds ontslag heeft genomen maar de periode die er nog gewerkt moet worden te lang vindt, is het onbezonnen om de periode te overbruggen via werkweigering. Er is een contract aangegaan met de werkgever, bij werkweigering overtreedt de werknemer de regels.
Werkweigering kan voor de werknemer voor grote problemen zorgen, afhankelijk van de reacties van de werknemer. De werkgever kan kiezen om het loon in te houden en een rechtszaak tegen de werknemer aan te gaan, hetgeen hoge boetes kan gaan betekenen.
Als de werkgever in het gelijk wordt gesteld, is de boete minstens het bedrag dat de werkgever zou moeten betalen indien de werknemer wel zou werken. Stel er is een opzegtermijn van twee maanden en sprake van werkweigering, dan kan de boete oplopen tot twee maanden loon, te betalen aan de werkgever.
De werknemer dient goed na te denken over de stap werkweigering, als de werknemer een rechtszaak aanspant kan het grote gevolgen hebben. Er is ook geen enkele basis meer voor het aanvragen of krijgen van een uitkering.

Toegevoegd na 2 uur:
afhankelijk van de reacties van de werknemer moet zijn:
afhankelijk van de reacties van de werkGEVER
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing