Wat zijn de huidige wetgevingseisen bijstandsuitkering?
Hallo Mensen,
Sinds het eind van vorig jaar heb ik een bijstandsuitkering aangevraagd. Ik heb alle mensen van de gemeente met wie ik te maken heb verteld dat ik de komende jaren vrijwilligerswerk wil doen. Ik ben ook iemand die werk ziet liggen die andere mensen niet zien.
Op dit moment moet ik verplicht op de sociale werkplaats zitten. Werkzaamheden bestaan uit; doosjes open snijden om ze dan de shampoo/scheerschuim uit de 2-pack verpakking halen. Dan weer terug in het doosje. Zinloos dus. De mensen om mij heen krijgen allemaal last van de rug/arm vanwege de aard van de eenzijdige handelingen, niemand is blij ermee.
Wij zitten er met ons viertjes. Heb gehoord dat in de tijd van de Sociale Werkplaats, voor de invoering van de Participatiewet, op dezelfde afdeling honderden mensen zaten. Nu weet ik dat vanaf 1januari 2015 de Participatiewet van kracht is. De werkzaamheden lijken op die van Verplichte Sociale werkplaats in het verleden.
Mijn vraag: Zijn wij met ons viertjes volgens de wet verplicht om dergelijke werkzaamheden uit te voeren?
Hartelijke groet,
Robert
Wat Paulus ook zegt: daar is de bijstand niet voor bedoeld. Waarschijnlijk probeert de gemeente jou nu via de sociale werkplaats in een werkritme te houden èn de motivatie bij te brengen om zelf naar een andere, betaalde baan te gaan zoeken.
Uw verplichtingen:
U verricht aan u opgedragen onbeloond, maatschappelijk nuttig werk
U staat als werkzoekende ingeschreven bij het Werkplein.
U verlengt uw inschrijving bij het Werkplein op tijd.
U zoekt actief naar werk. Krijgt u werk aangeboden, dan moet u dat altijd aannemen.
U werkt mee aan een aangeboden traject dat leidt naar werk.
U levert gevraagde bewijsstukken en ingevulde formulieren in.
U geeft op tijd alle informatie door die van belang kan zijn voor de uitkering. Waarschijnlijk krijgt de gemeente een tegemoetkoming (subsidie heet het dan) van de shampoo/scheerschuim fabrikant.
Probeer de lokale verantwoordelijke wethouder en/of raadsleden te benaderen met de vraag hoe zij tegenover deze vorm van uw re-integratie traject staan.
Robert
Van de maatschappij leven dus waar wij met zijn alle belasting voor betalen is het niet de bedoeling dat anderen er gewoon hun eigen ideeën op na gaan houden. Ik doe ander werk en de gemeenschap betaald me wel.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.