Moet ik beschikbaar zijn op mijn werkdagen als ik ziek ben?
Ik zit een maand overspannen thuis. Mijn werkgever wil een plan van aanpak opstellen. ik ben uitgenodigd voor een gesprek op een dag dat ik een paar privé-afspaken gemaakt heb.
Het is een dag die normaal mijn werkdag zou zijn.
Kan ik weigeren te komen? Of moet ik komen omdat het een werkdag zou zijn? Kan ik er onder uit door voor die dag een vakantiedag aan te vragen?
Normaal gesproken had ik de afspraken op een vrije dag gepland, maar ik kan/wil ze niet afzeggen.
De basisvraag is dus eigenlijk hoeveel vrijheid ik heb om, overspannen thuis, mijn eigen tijd in te delen en hoeveel rechten mijn werkgever heeft op mijn "beschikbaarheid". Onder de "normale" werkuren.
Juridisch is het zo dat je zo'n afspraak niet kunt weigeren als je gezondheid het toelaat, lijkt me. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet praktisch een oplossing gevonden kan worden voor een andere dag. Maar ik zou niet te hoog van de toren blazen als er wel een probleem met je werkgever ontstaat. Ziekte is een ding, maar de verplichting aan je werkgever lijken me te prevaleren boven privé-afspraken in de tijd van de werkgever. Wek in elk geval nooit de indruk dat je niet volledig beschikbaar bent voor herstel (of werk) - je delft dan vrijwel altijd het onderspit. Dat wil niet zeggen dat je aan onredelijke verwachtingen hoeft te voldoen. Een heel concreet antwoord zul je overigens niet in de wet of regelgeving hoeven te verwachten; mogelijk heeft je bedrijf een verzuimprotocol, maar ook daarin zal niet het antwoord op deze specifieke vraag staan. Alles draait in deze om wat redelijk en billijk is.
Staat de werkgever er op staat dat je komt, zeg dan de andere afspraken af. Anders krijg je gedonder.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.