Mag de werkgever een functie(omschrijving) veranderen, met gevolg dat medewerkers niet meer gekwalificeerd zijn voor deze functie?
Een kennis van mij heeft een jaar geleden een promotie gehad. Van monteur naar senior monteur. Van de senior monteur werd verwacht dat deze zelfstandig kan werken en andere monteurs kan uitleggen wat ze moeten doen.
Een paar maanden geleden is het bedrijf een fusie aangegaan met een ander bedrijf in Thailand. Er is een nieuwe manager op locatie in Nederland gekomen en deze heeft de functies onder de loep genomen.
Daarbij heeft hij de senior monteur functie aangepast. Een senior monteur moet nu leiding geven aan de monteurs en plannen.
Mijn kennis voldoet niet aan de nieuwe eisen van de functie en nu willen ze hem in functie terug zetten, en uiteraard ook terug in salaris. Hij zegt zelf ook dat hij geen leidinggevende capaciteiten heeft. Dus wat dat betreft heeft het bedrijf gelijk. Maar volgens de oude functie omschrijving was mijn kennis wel geschikt.
Kan een bedrijf zo maar de functie aanpassen en dan verwachten dat een ieder die in die functie zit daar dan aan voldoet of anders terug zetten in functie?
https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/mag-werkgever-je-functie-eenzijdig-wijzigen
https://www.arbeidsrechter.nl/veranderen-taken-uren-deeltijdarbeid
https://www.arbeidsrechter.nl/veranderen-loon-arbeidsvoorwaarden-onkostenvergoeding
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.