Ik heb al 8 keer gesolliciteerd, maar ik word nergens aangenomen/op gesprek uitgenodigd, wat doe ik fout?
Hoi allemaal, ik ben een jongen van 16, bijna 17 van Turkse afkomst en ik heb al 8 keer bij 8 verschillende bedrijven gesolliciteerd. (Supermarkten en winkels).
Ik heb nog nooit gewerkt en ben ook nooit op gesprek uitgenodigd.
Mijn vrienden zeggen dat dit door mijn afkomst kan komen, maar het kan toch niet dat er zoveel mensen racistisch zijn?
Wat doe ik fout?
Maar in de meeste plaatsen is het juist andersom. Tijdens de laatste open functie die ik in mijn filiaal had kreeg ik wel 75 sollicitanten. Dan ga je een grove selectie maken van mensen die je niet geschikt vind. Leeftijd en afkomst mogen hier geen rol bij spelen en vaak doet dat het ook niet. Maar van de 75 nodig ik er maar maximaal 5 uit op gesprek. Dus zijn er 70 die direct worden afgewezen. Dat is In mijn filiaal dus ruim 93%. Dus kans is dus vele groter dat je niet eens op gesprek mag komen dat wel. En dat is allemaal zonder leeftijds, geslachts en afkomst discriminatie (tenzij de nederlandse taal niet voldoende beheerst is maar dit lijkt me in jou situatie niet van pas)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.