Niet werken maar toch moet je in de winkel blijven mag dat ?
Hallo,
Ik werk bij Albert Heijn. Vandaag waren we om 21.30 klaar maar we moesten tot 21.45 wachten tot we weg mochten. Wij krijgen dit kwartiertje niet uitbetaald. Ik vroeg mij af of dit klopt.
Stel dat hij het niet doet en er gebeurt iets: dan begint het "geroep" om maatregelen. Preventieve maatregelen worden niet altijd gewaardeerd. En of de werkgever het mag: ja, hij bepaalt (binnen redelijke grenzen) wanneer het "einde werktijd" is. Stel dat er nog een kort werkoverleg volgt om 21.30 uur, dan kan de werknemer ook niet zeggen "de vakken zijn gevuld DUS ik mag naar huis".
Het is dan wel normaal dat ook tot het moment betaald wordt dat de medewerkers naar huis kunnen.
Aan de andere kant, als dit niet in het CAO is opgenomen, denk ik niet dat het slim is hier tegenin te gaan, het is bedoeld voor jouw en je collega's veiligheid en misschien ook om een prettige werksfeer te behouden, de boel opgeruimd en klaar voor volgende dag achterlaten is prettig voor diegenen die de volgende dag vroeg moeten beginnen en de klanten die rond openingstijd komen.
Als je in een winkel werkt, moet je geen kantoortijd mentaliteit hebben, als je een klant aan het helpen bent, kun je ook niet zeggen:
"Sorry, ik ga naar huis, komt u morgen terug?"
Dat zou een prima antwoord zijn !
(Virtuele) plus !
"Onder overwerk wordt niet verstaan:
a. De arbeid verricht gedurende niet langer dan een kwartier per dag aansluitend aan de werktijd volgens rooster, wegens drukke werkzaamheden of voor het afmaken van een bepaalde taak; voor deze arbeid geldt geen toeslag, maar de gewerkte tijd wordt uitbetaald of in tijd gecompenseerd". Over niet-gewerkte tijd die de werknemer wel ter beschikking staat van de werkgever vermeldt de CAO helaas niets.
dat mag maar niet langer dan een kwartier aansluitend aan de werktijd.
Vraag naar de reden bv tijdens werkoverleg
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.