Is mijn ontslag terecht ?
Ik ben 17 jaar en werkte bij de horeca van Hema( take-away en restaurant) . Ik heb me afgelopen zaterdag ziek gemeld, ik kreeg toen te horen dat ik wel bereikbaar moest zijn. Omdat ik me niet lekker voelde, dacht ik er niet meer aan dat ik sinds kort een nieuw nummer heb. Maandag kreeg ik een mail, dat ik niet bereikbaar was en contact moest opnemen. Deze mail zag ik pas dinsdag avond. Ook had ik dinsdag een mail gekregen waarin stond dat ik tijdens mijn ziekte bereikbaar dien te zijn en dat ze mijn arbeidsovereenkomst dus willen stoppen. Uit deze mail kan ik dus opmaken dat ik ben ontslagen doordat ik simpelweg niet mijn mail las terwijl ik ziek was. Ik schrok hiervan, en belde woensdag ochtend meteen om uitleg te vragen. Daar kreeg ik te horen dat ze een ontwikkeling verwachten en ik die niet heb getoond. Ik heb geteld hoeveel dagen ik heb gewerkt, dat zijn er 14 verspreid over 1,5 maand. Ik snap niet precies wat ik moest ontwikkelen in zo weinig tijd. Het personeel at stiekem eten op wat afgeschreven stond als weggegooid, lieten mij alleen stomme klusjes doen zoals de spoelkeuken. Het personeel wat langer werkte praatte alleen maar met elkaar terwijl ik veel dingen zelf moest opknappen. Als ik niet wist hoe ik iets moest doen, werd dat voor me gedaan in plaats van uitgelegd.
Ik vraag me af of dit ontslag terecht is. Het lijkt mij niet dat ik ontslagen mag worden omdat ik ziek ben.
Schijnbaar was men sowieso niet tevreden omdat je geen goede ontwikkeling liet zien. Of dit terecht is weet ik niet want ik was er niet bij.
Je opmerking over de spoel keuken zegt mij wel dat je blijkbaar leukere klusjes verwachtte maar ook dit hoort erbij. Iemand moet de afwas doen, dus ik zie het probleem niet zo.
Als je in je proeftijd zit kun je op staande voet ontslagen worden, anders moet dit in wederzijds overleg.
Eerlijk gezegd vind ik dat ze groot gelijk hebben.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.