Is het terecht dat je geschoold werk doet via een uitzendbureau tegen minimumloon?
Hoi hoi,
Ik doe weleens ICT-klusjes voor verschillende uitzendbureau's (naast het feit dat ik een zelfstandige ben).
Dit zijn niet 'zomaar' klusjes, die een (beginnende) MBO-er zou kunnen, maar gaan eigenlijk vakinhoudelijk best wel diep. Hier zou je ook niemand voor kunnen inwerken in weken of maanden tijd (zou minimaal jaren kosten om op mijn niveau te komen). Daar heb ik dure studies voor gevolgd.
Nu komt mijn vraag: mag een uitzendbureau alsnog het minimumloon (of hooguit paar dubbeltjes bruto per uur meer) uitkeren terwijl dit best wel hooggeschoold werk is? Terwijl de uitzendbureau's aan de andere kant wel flinke bedragen krijgen voor dit soort klusjes (ga ik van uit).
Als het nou ongeschoold of laaggeschoold werk is (zoals productiewerk of schoonmaak) dan kan ik me wel voorstellen dat ze minimumloon uitbetalen omdat de werkgevers geen hoge uurloon betalen.
Ik heb ook het gevoel dat uitzendbureau's aan mij (en mensen zoals mij) het meeste verdienen.
Ik snap dat dit allemaal binnen de kaders vd wet valt (nl. dat ik onder CAO v/h uitzendbureau val als flexwerker), maar aan de andere kant voel ik me wel 'genaaid'.
Zou ik minder 'genaaid' worden als ik via een detacheringsbureau aan de slag ga? Probleem van mij is dat ik niks vast wil (want ik ben in vlagen beschikbaar, afhankelijk vd werkzaamheden bij m'n eigen zaak).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.