Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn baas mij mijn vakantie ontzeggen als ik per 1 juli ontslag neem?

Ik wil per 1 juli ontslag nemen. Ben dus ruim op tijd. Ik weet dat ik een maand opzegtermijn heb. Heel juli zou ik dan nog moeten werken. Mijn vakantie staat al wel vast. De laatste week van Juli valt in die vakantie. Mag mijn baas mij in die week inplannen omdat ik weg ga?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als het vakantieverlof al is toegezegd, kan de werkgever er in zwaarwegende bedrijfsomstandigheden nog vanaf. Wel moet hij dan de al gemaakte kosten vergoeden. Ook al ben je een week later uit dienst.

Als het vakantieverlof nog niet is toegezegd maar je zelf al een vakantie hebt gepland in de veronderstelling dat je die dagen kunt opnemen in de opzegtermijn: dan berust dat op een verkeerde gedachte.

Het is dus niet zo dat een werknemer eenzijdig kan beslissen dat vakantiedagen kunnen worden opgenomen tijdens de opzegtermijn. Dat moet altijd in overleg.
Computoon
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ALs voor de vakantie al accoord is gegeven door de werkgever, kan deze de vakantie niet zomaar intrekken. Alleen als er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat de bedrijfsvoering ernstig geschaad zou worden, mag de werkgever in overleg de vakantie intrekken. De werkgever moet dan binnen 14 dagen, ook weer in overleg met jou, een alternatieve vakantieperiode vaststellen.

Er is helaas niet juridisch geregeld dat de werkgever automatisch voor eventuele annuleringskosten opdraait. Daar zul je als je die hebt, in overleg moeten uitkomen.
paulus811
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing