Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is verplicht werken wanneer je ziek bent tegen het wet?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik was eenpaar dagen geleden ziek was wanneer ik naar me werk Albert Heijn moest gaan. Ik heb hun toen gebeld en ze zeiden dat ik een vervanger moest zoeken of zelf gaan werken.
Mijn vraag is mag je dit wel doen als een bedrijf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De bedrijfsarts zal beoordelen of jij wel of niet in staat bent om te werken. Het hangt er maar net vanaf welke ziekte je hebt. Ik heb het een keer andersom meegemaakt, was van mening dat ik best kon werken met mijn been in loopgips. Maar de arts had door dat teveel handelingen die bij mijn werk hoorden dan gewoon onmogelijk waren, en ik mocht dus nog niet aan de slag zolang ik gips had.

Toegevoegd na 50 minuten:
Dit is wat in de CAO van AH staat:

ARTIKEL 11
1. De werknemer, die door ziekte of ongeval niet kan werken, laat dit de werkgever op de eerste dag van zijn arbeidsongeschiktheid zo spoedig mogelijk doch uiterlijk één uur voor aanvang van zijn
dienst weten, tenzij de ziekte zich later openbaart.
2. a. De werknemer, die door ziekte of ongeval niet kan werken, is verplicht zich te houden aan de voorschriften, waaronder de medische en lekencontrole alsmede de aanwijzingen tot reïntegratie, die op grond van de wetgeving zijn vastgesteld.
b. Indien de werknemer aangeeft dat de arbeidsongeschiktheid haar oorzaak vindt in zwangerschap of bevalling kan de werkgever vaststelling van die relatie door het UWV eisen.
c. Indien de werknemer zich niet aan de voorschriften en aanwijzingen houdt kan de werkgever besluiten binnen de wettelijke grenzen (een gedeelte van) het loon niet te betalen. De werkgever moet de werknemer hieromtrent schriftelijk informeren.

Wanneer een werknemer ziek is stelt de bedrijfsarts vast hoeveel uur de werknemer belastbaar is en in welke mate hij nog belastbaar is. Aan de hand van de beperkingen en de belastbaarheid die door de bedrijfsarts worden aangegeven kan de werkgever bepalen welke werkzaamheden de werknemer nog wel kan doen.

Voor de duidelijkheid: hoofdpijn leidt in het algemeen niét tot arbeidsongeschiktheid.
Amadea
9 jaar geleden
Een bedrijf kan jou niet verplichten om een vervanger te zoeken als je ziek bent. Dat is een taak van de werkgever.

Ziek is ziek maar uiteraard is het niet de bedoeling dat iemand zich lichtvaardig ziekmeldt. (Mijn criterium: stel dat het bedrijf van jouzelf was geweest. Zou je dan wel zijn gaan werken? Als het antwoord "ja" is, ga je werken.)

De bedrijfsarts kan een advies uitbrengen aan de werkgever en dit advies wordt meestal door hem overgenomen.

Blijf je thuis ondanks een opdracht van de werkgever om te komen werken, dan kan de werkgever het loon inhouden, los van andere maatregelen. (Normaal gesproken word je bij een "gewone" arbeidsovereenkomst doorbetaald bij ziekte maar 1 of 2 wachtdagen hoeven niet te worden doorbetaald als dat is overeengekomen). Als de werknemer het niet eens is met het advies van de bedrijfsarts kan een second opinion worden aangevraagd.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Gewone" hoofdpijn is zeker geen reden voor een ziekmelding.
Computoon
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing