Mag mijn werkgever winst maken op de reiskosten die ik maak met mijn privé auto?
Ik werk bij een IT bedrijf wat in huis projecten doet. Op verzoek van mijn werkgever zit ik bij een klant gedetacheerd.
Ik ga dagelijks naar het kantoor van deze klant toe en rij hiervoor ruim 100 km extra per dag met mijn privé auto. Voor de duidelijkheid: deze heb ik gekocht met mijn eigen geld, zonder enige bijdrage van mijn werkgever.
Nu blijkt dat mijn werkgever voor de reiskosten de klant 40 cent per kilometer in rekening brengt. Ikzelf krijg 19 cent per kilometer.
Dat vind ik erg raar, want zij maken zo winst op mijn privé bezit. Daar komt nog bij dat de 19 cent verre van kosten dekkend zijn én ik ben ook nog eens iedere dag extra lang onderweg en krijg geen vergoeding voor deze tijd.
Dus is is mijn vraag: mag dit zomaar? En wat zijn mijn mogelijkheden om méér dan de 19 cent te krijgen (uiteraard binnen de wet!). Op redelijkheid van mijn werkgever hoef ik helaas niet te rekenen, dus ik moet enige wettelijke grond hebben als ik hierover een gesprek aan ga.
Dat valt best mee. Als Maxis met zijn werkgever kan uitonderhandelen dat hij de 40 cent bruto krijgt, moet hij over 21 cent ongeveer de helft belasting betalen.
zijn vergoeding gaat dan van 19 naar ongeveer 30 cent. En dan wordt rijden in je eigen auto best leuk.
De 0,19 geeft de werkgever zoals hij altijd al deed. De rest (0,11/km dus) "stopt" de werkgever in de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR). Kosten voor werkgever: eur 0,30/km. De werknemer ontvangt diezelfde 0,30/km.
De vraag is of de werkgever dat wil want er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die meer willen dan de 0,19/km. Bovendien wordt de marge voor de werkgever kleiner als hij dit accepteert, of hij moet ook het facturatietarief verhogen en hij wil zich natuurlijk ook niet uit de markt prijzen.
(Het vreemde is, dat dit bedrag al jaren gelijk is. Men heeft "vergeten" het te indexeren).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.