Welke stappen kan ik ondernemen als mijn werkgever het cao niet naleeft?
Goedenavond,
Momenteel begeef ik me in een conflict met mijn werkgever. In de cao van de branche staat vermeldt dat een functiegroep en salarisschaal worden gecommuniceerd bij de aanstelling en dat deze in het arbeidscontract zouden moeten staan. Beiden hebben niet plaatsgevonden. In mijn arbeidsovereenkomst stond alleen een functieomschrijving en een brutosalaris gespecificeerd.
Inmiddels ben in bijna twee jaar in dienst en heb ik een betere functieomschrijving in mijn nieuwe arbeidsovereenkomst, echter is er nooit een functiegroep of salarisschaal gecommuniceerd. Na er specifiek voor te hebben gevraagd zou ik volgens mijn werkgever in functiegroep 6 vallen.
Op mijn vraag in welke salarisschaal ik val redeneert men dat de combinatie functiegroep en salarisschaal overeenkomt met de cao-gespecificeerde combinatie met salarisschaal 3. Mijn opleiding, kennis en kunde lijken totaal niet te worden beoordeelt, zolang mijn brutosalaris maar overeenkomt met het in dit tabel gespecificeerde salaris. Ik heb een succesvol afgeronde MBO en HBO opleiding en enkele jaren functie-relevante werkervaring. Ook heb ik een zeer positief evaluatiegesprek gehad. Salarisschaal 3 lijkt me zodoende uiterst onredelijk.
Het lijkt alsof mijn werkgever structureel zich niet aan de cao-afspraken houdt en me onderbetaald. Klopt mijn redenatie en indien dit het geval is, in hoeverre bestaan er mogelijkheden om het te weinig betaalde salaris alsnog te verhalen? Heeft u nog tips?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.