Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt mijn belasting berekening?

Ik ga als schoonmaakster aan het werk bij een oudere dame.
Met haar ga ik zelf een contract aan. Vandaag heb ik gebeld met de Belasting over hoe en wat met de Belastingdienst.
Graag zou ik willen weten of mijn berekening klopt.
Ik ga 15 uur per 4 weken werken a 12.50 per uur = 187.50
Totaal rij ik in deze 4 weken 210 km a 0.19 =39.90
Dus 187.50-39.90= 147.60 waar ik belasting over moet betalen a tarief 36.25.
Dat zou betekend dat ik 53.50 belasting betaal.
Hou ik dan 94, 10 netto aan over? of moet ik dan die 39.90 er weer bij optellen en hou ik netto 134 over

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Je reiskosten zijn - als het goed is - daadwerkelijk gemaakte kosten, dus dat geld is geen inkomen, je betaalt er geen belasting over en je kunt het niet bij je netto inkomen optellen, het is gewoon "weg".

Het bedrag dat je noemt is wat je werkgever je wettelijk maximaal per kilometer mag vergoeden. Als je voor minder geld heen en weer kunt (op de fiets bijvoorbeeld) kun je er eventueel wat aan overhouden. Maar als je voor de deur duur moet parkeren, kan het weer de kosten niet dekken. Je hebt geen wettelijk recht op reiskostenvergoeding ; dat hangt af van wat jullie onderling afspreken. Je mag alleen niet afspreken dat ze meer dan 19 cent per kilometer vergoedt.

Over het deel reiskosten betaal je uiteindelijk geen belasting. Dat betekent echter dat je brúto uurloon eigenlijk in de praktijk lager is dan 12,50 , namelijk 2,66 per uur minder is 9,84 per uur. En DAARover betaal je dus uiteindelijk belasting, waarna je netto ca 94,30 overhoudt. Zo'n 6,30 per uur netto. Het sommetje klopt dus uiteindelijk wel.

Ik zou het echter toch nog even nader uitzoeken met de belastingdienst; met 15 uur per maand, en zeker met een dergelijk laag salaris, kom je bij lange na niet aan het bedrag dat je belastingvrij mag verdienen - tenzij je eventueel een ander belastbaar inkomen hebt. Hooguit is je eigen inkomen als je een partner met een inkomen hebt, van belang voor je "aanrechtsubsidie" (algemene heffingskorting).

(Ik werk 47 uur per maand, en dat bedrag blijft ruim onder de 5000 euro per jaar en dus belastingvrij. Alleen ontvang ik aan het eind van het jaar wat minder "aanrechtsubsidie" dan vroeger. )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing