hoe kan ik op een goede manier delegeren?
Ik heb het best druk deze maand : ik moet twee grote evenementen organiseren plus mensen werven voor een derde groot evenement. Ik doe dit samen met andere mensen.
Nu kan ik best delegeren, hoewel ik de eindverantwoordelijkheid heb en met stagiairs werk. Zo heb ik één iemand de opdracht gegeven om de werving voor het derde evenement op zich te nemen. Gisteren echter bleek dat ze de flyers nog niet had rondgedragen, en dit heb ik dus zelf gedaan gisternacht want de inschrijvingen moeten deze week nog binnen zijn.
Ik heb ook aan collega's gevraagd te werven in hun groepen, maar hoor er zeer weinig van.
Ik geef ook de catering voor één evenement helemaal uit handen plus laat ik anderen de vormingen volgen die nodig zijn voor een ander evenement zodat zij op gelijk niveau mee kunnen werken.
Maar ik ben op van de zenuwen omdat er, als ik mensen bel of mail, voor mij ontoereikende respons komt. Ofwel krijg ik het deksel op mijn neus omdat iemand mijn vraag om op de hoogte te blijven ervaart als een motie van wantrouwen, en dan heel defensief gaat reageren. Ofwel krijg ik een sms "rustig, alles komt in orde". Terwijl deze collega dinsdag moet kopiëren en ik niet eens heb kunnen doorgeven waar ze het materiaal voor de kopies vindt omdat ze haar gsm niet opneemt.
Ik vermoed dan ook dat ik relatief een "controlefreak" ben, als ik geen overzicht heb ga ik echt flippen, wat vandaag ook gebeurd is.
Hoe kan ik (als eindverantwoordelijke) dit loslaten en écht leren delegeren?