Welk werk draagt het meeste bij aan het welzijn van de mensheid?
Misschien zit ik in een soort van existentiële crisis. Ik ben op zoek naar werk dat echt zinvol is, wat echt bijdraagt aan het welzijn van de mens. Wat ik momenteel het mooiste voorbeeld daarvan vind is het werk dat onderzoekers doen om antistoffen (en dan liefst aminozuren, puur biologisch dus, geen chemische troep) te vinden voor virussen. Omdat veel mensen lijden onder één of ander virus, en als men erin slaagt een eiwit te vinden dat een virus kan onschadelijk maken, dan lijkt me dat iets buitengewoon waardevols. Als ik denk aan andere soorten werk, dan mis ik een gevoel van grote waarde daarin. Ik ben zelf muzikant (violist) en ik ga nu ook muziekinstrumenten maken, en daarbuiten ben ik uitzendkracht en neem ik alles aan wat men mij aanbiedt, gewoon omwille van het geld. Maar ik voel me tegenwoordig zo raar... Ik heb ooit wetenschappen gestudeerd maar ik ben afgehaakt omdat ik me niet kon of wilde concentreren op die studies. Die waren toen ook eerder opgedrongen door mijn ouders en door instanties die advies moesten geven omtrent studierichtingen. Ik had de capaciteiten om hogere studies te doen had men gezegd, dus vonden mijn ouders dat ik dan maar die dingen moest gaan studeren.
Maar nu begin ik dus het gevoel te krijgen dat ik dat misschien beter had kunnen blijven verder studeren. Dan had ik misschien ook onderzoeker kunnen worden en echt iets bijdragen aan de ontwikkeling van de geneeskunde. Dan zou ik wellicht wél dat gevoel van voldoening hebben gehad denk ik.
Als dat wordt veranderd, dan verdwijnen een hoop ziektes en wat dan ook.
Er wordt zoveel gemanipuleerd om zo veel en snel mogelijk te verkopen.
Dus eigenlijk een stap er voor nog, zorg er voor dat het leven draait om alles behalve geld.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.