Hoe lang kan nawerking van CAO blijven gelden ?
Ik had voor de komst van de CAO een arbeidscontract waarbij gunstiger toeslagen voor arbeid verricht in weekend stonden dan in CAO afgesproken. Wat in mijn contract stond werd verworpen omdat CAO algemeen bindend was. Nu is de CAO al enige tijd verlopen en nu berroept mijn werkgever zich op de nawerking van de CAO. De gunstiger voorwaarden in mijn arbeidscontract die ik voor de komst van de CAO kreeg, krijg ik nu dus na beeindigen van CAO niet terug. Kan dit?
https://www.rendement.nl/nieuws/id13396-nawerking-ook-als-de-cao-niet-meer-geldig-is.html?
je mag altijd in gunstige zin afwijken van een cao, dus er is geen enkel bezwaar om een gunstigere, reeds bestaande regeling, te blijven toepassen. als je deze regeling al enige tijd had, was dat een verworven recht. dan is het zeker niet zo dat je de rechten zomaar kan terugschroeven. Dus je werkgever was toen geenszins verplicht om de nieuwe cao toe te passen, en je gunstigere regeling te reduceren. Maar goed, je hebt het toegestaan, dus nu is de huidige regeling in voege.
Jammer dat je niet in een bond bent, zij kunnen dit voor jou specifieke situatie uitzoeken en zelfs met hun advocaten procederen. Ik heb al gevallen gekend waarbij een arbeidsrechter de gunstiger vergoeding met terugwerkende kracht toekende.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.