Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang kan nawerking van CAO blijven gelden ?

Ik had voor de komst van de CAO een arbeidscontract waarbij gunstiger toeslagen voor arbeid verricht in weekend stonden dan in CAO afgesproken. Wat in mijn contract stond werd verworpen omdat CAO algemeen bindend was. Nu is de CAO al enige tijd verlopen en nu berroept mijn werkgever zich op de nawerking van de CAO. De gunstiger voorwaarden in mijn arbeidscontract die ik voor de komst van de CAO kreeg, krijg ik nu dus na beeindigen van CAO niet terug. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat staat dus in je cao . Er staat vaak een afloop datum in . Dus deze cao is geldig tot .... Daarna kunnen ze hem verlengen ( Ondervoorbehoud ) maar vaak ook niet dus dan GEEN cao . Of de minister maakt weer een foutje en verklaard de cao niet algemeen geldend ( dat laatste moet ) dus vaak niet bewust maar gewoon ja ? Hoelang ? Dus dat staat in je cao hebben werkgevers en werknemers niet het verstand en de wijsheid om de oude nog geldig te verklaren . Een net werkgever hanteert meestal de oude cao . Maar ? In het kappersvak zijn er ook vele , vele jaren door veel bedrijven ( ketens ) een eigen cao ( regels ) gehanteerd . Met concurrentie vervalsing of rechts ongelijkheid tot gevolg . Ja een cao kan wel aflopen .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je bij een zog. ongebonden werkgever werkt (een werkgever die de CAO niet hoeft toe te passen als die niet algemeen verbindend verklaard is) dan hoeft de werkgever de CAO alleen tijdens de AVV-periode toe te passen. In zo'n geval is geen sprake van nawerking van sprake na de AVV-periode en dan geldt weer wat eerder was afgesproken of later afgesproken wordt.

Hierop zijn 2 uitzonderingen:
@ de bepaling in de AVV-periode is voor de werknemer een 'verworven recht' geworden. Zo''n (gunstige) bepaling werkt wel na.
@ Er is sprake van redelijkheid en billijkheid. Daarvan is sprake als bijv. keer op keer de CAO algemeen verbindend wordt verklaard zodat er steeds een korte AVV-loze periode is.

Overigens: niet elke CAO is gelijk qua salarisbehandeling. Er zijn ook CAO's die minimumregelingen bevatten. In zo'n geval mag de werkgever ook hogere salarissen geven (en andere gunstigere regelingen toepassen), als ze maar minimaal gelijk zijn aan die uit de CAO.

Toegevoegd na 9 minuten:
NB: het al dan niet gebonden zijn, is alleen voor de werkgever van belang. Dus als de werkgever lid is van een werkgeversorganisatie die betrokken is bij de totstandkoming van de CAO, dan moet hij de CAO toepassen, anders niet. Alleen als de CAO algemeen verbindend wordt verklaard, is ook de niet-georganiseerde werkgever verplicht 'm te volgen gedurende de AVV-periode en is er daarna (behalve de 2 voorbehouden) geen nawerking. Voor de georganiseerde werkgever is er wel nawerking, tot er een nieuwe CAO komt.

Toegevoegd na 12 minuten:
De algemeen verbindend verklaarde CAO''s zijn te lezen op de site van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (www.minste.nl)
Computoon
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing