Mag een leidinggevende zelf beslissen dat hij/zij je eerder ziekmeldt, ondanks dat je je zelf per een bepaalde datum hebt ziekgemeld?
Ik heb me afgelopen maandag ziekgemeld. Daarvoor had ik drie weken vakantie. In het gesprek met collega vroegen ze mij wanneer ik dan al ziek was. Dit was de vrijdag daarvoor al, de laatste dag van mijn vakantie. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik niet wil dat ik per die datum wordt ziekgemeld (geen meerwaarde voor beide partijen).
Ik was nogal ziek tijdens het gesprek en had geen energie voor een goed weerwoord. Later belde ze me op (ik sliep) en zei dat ze me toch vanaf vrijdag hadden ziekgemeld. Ik gaf weer aan dat ik dat niet wilde. (Ik heb chronische ziekte en wil zo min mogelijk ziekdagen op mijn naam, omdat ze zieke werknemers toch al kwijt willen, ik wil ze dus zo min mogelijk geven, bovendien willen ze het ziekteverzuim terugdringen, wel vreemd dus dat ik dan zonder mijn toestemming een extra ziekdag krijg).
Mag mijn leidinggevende ondanks mij protest zomaar op mijn laatste vakantie dag ziekmelden? Volgens mij ga ik of een (arbo) arts daarover. Klopt dit? Graag handvatten, zodat ik het kan rechtzetten.
Toegevoegd na 44 minuten:
N.B. Ik ben niet geïnteresseerd in een extra vakantiedag. het gaat mij erom dat ik zo min mogelijk ziekdagen op mijn naam wil omdat je met een chronisch ziekte toch al onder een vergrootglas lig. Ik achtte mijzelf niet arbeidsongeschikt die vrijdag, ik werd pas in de loop van de dag ziek. Tevens was ik te geveld door griep om adequaat te kunnen reageren op het telefoongesprek.