Voert de Belastingdienst extra controles vooraf uit op eigen en ingehuurde medewerkers?
Als voorbeeld neem ik de Inlichtingendienst. Voordat je daar als medewerker in dienst mag komen, word je "doorgelicht". Ze gaan je verleden na, ze gaan na of je nu connecties (familie, vrienden) hebt met risicolanden of risicogroeperingen. Dit geldt zowel voor eigen medewerkers als voor tijdelijk ingehuurde medewerkers.
Doet de Belastingdienst iets vergelijkbaars? Dus stel dat ik daar solliciteer en ik zou in principe worden aangenomen, wordt mijn financiële historie dan nog eens extra goed doorgespit om te controleren of ik echt nooit heb gefraudeerd, of ik echt geen zwart geld heb, of er nooit een correctie is gedaan op een belastingaangifte, enzovoort? En stel dat ik "schoon" ben, word ik dan gedurende mijn dienstverband extra gecontroleerd op deze zaken?
Ik kan me voorstellen dat zulke extra controles worden uitgevoerd, omdat het nogal beschamend zou zijn als bekend zou worden dat een medewerker van de Belastingdienst een oplichter is. Maar is dat ook zo? Of wordt volstaan met een extra formulier waarop ik plechtig verklaar dat ik nooit heb gefraudeerd, dat ik nu niet fraudeer, en dat ik nooit zal frauderen?
Of mag dat wettelijk niet?
En hoe zit het met inhuurmedewerkers, bijvoorbeeld mensen die bij de Belastingdienst gedetacheerd zijn voor een tijdelijke opdracht, of ZZP-ers die een opdracht voor de Belastingdienst uitvoeren?
Het zou dan, gezien het aantal medewerkers bij de Belastingdienst, een belangrijk deel van de werkzaamheden van de AIVD omvatten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.