Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand uit het buitenland naar een nederlandse school?

Kan iemand die een andere nationaliteit heeft dan Nederlands naar een Nederlandse middelbare school?
Mijn vriendin woont in Belgie, maar wilt graag naar mijn school voor een jaartje en dan ook bij mij wonen. Ze wilt niet haar Belgische nationaliteit kwijtraken.
Kan dit? of moet ze dan ingeschreven staan bij mijn gemeente ofzo?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze is al 18 jaar

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Dat kan wel, mijn neef [Amerikaan] heeft dit gedaan.
Wat er moet gebeuren is, dat jij of je ouders contact met de schoolleiding moeten opnemen om een en ander te bespreken.
Kan me nog herinneren dat er met nadruk op gewezen werd dat het natuurlijk een leuke trip voor de bezoeker was, maar dat het "schoolgaan" zeker serieus genomen moest worden.

Als je daar nou mee begint, toestemming van de school, ben je al een heel end. En nee ze hoeft niet ineens Nederlandse te worden, ze is een bezoeker, een logee.
Weet niet meer hoe het verzekering technisch werd geregeld, dat moet je ook zeker niet vergeten!

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, dat kan, zeker binnen de EU mag je eigenlijk wonen en werken (en studeren) waar je wilt. Daarvoor hoef je helemaal niet te naturaliseren.

Of ze zich ook aldaar moet inschrijven of gewoon als gast kan verblijven, hangt ondermeer een beetje af van het inkomen van het gastgezin ; als die afhankelijk zijn van de een of andere vorm van uitkering (of huursubsidie), kan dat consequenties hebben die ze zich tevoren wel moeten realiseren. Dat is wel even een uitzoekerijtje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is in principie geen enkel probleem; sterker nog, zodra je Belgische vriendin zich in Nederland heeft ingeschreven is ze ook in Nederland leerplichtig -met als voordeel dat er ook een (openbare) chool moet zijn die haar moet accepteren.
Het lijkt me verstandig om vantevoren uit te zoeken welke middelbare school haar op welk niveau wil accepteren; dat is in sommige regio's ivm wachtlijsten niet makkelijk en in andere geen punt.

Inschrijving in Nederland heeft geen consequenties mbt nationaliteit, WEL mbt uitkeringen etc voor degene waar ze inwoont, en ook voor je vriendin mbt bv zorgverzekering.
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing