Wat doe je als een bedrijf perse wil dat jij als eerste een salaris indicatie geeft tijdens een sollicitatiegesprek?
Ik heb een boekje 'salarisonderhandelingen' en daar staat als advies in dat je als sollicitant nooit een indicatie moet geven voordat zij een bod hebben gedaan. Je kan daardoor ongeloofwaardig hoog zitten, maar ook een stuk lager dan wat het bedrijf bereid was te betalen. Allerlei reden die je kan opgeven waarom je het niet wilt opgeven, zoals, ligt aan arbeidsvoorwaarden, vakantie dagen etc. Maar wat als een bedrijf toch echt aandringt (zelfs in een eerste gesprek) wat je salaris indicatie is, wat doe je dan?
Ik heb dit nu al meerdere malen gehad en kon er echt niet onderuit komen. Ik vond dit zelf geen prettige ervaring. Wat is de beste manier om hier toch mee om te gaan? Financieel de beste optie, maar natuurlijk ook professioneel gezien zonder dat je je kans vergooit.
Nu naast het boekje een praktijkcursus onderhandelen gaan volgen en veel sollicitaties gaan doen om ook ervaring te krijgen.
Je kunt prima onder het noemen van een indicatie uitkomen door de andere kant voor het blok te stellen door aan te geven dat als zij geen indicatie geven jij het gesprek afbreekt en het voor gezien houd.
Als ze je echt nodig hebben komen ze over de brug en anders ga je ergens anders solliciteren.
Ik wil een andere functie bij een ander bedrijf gaan invullen, maar ook in het verleden is het gebeurd dat er gevraagd werd naar loonstrook van een vorige werkgever. Je wilt omhoog gaan, niet rond hetzelfde blijven zitten. Dus wordt er sowieso, ook door mensen die er wel ECHT verstand van hebben geadviseerd dit niet te doen. En ik kan me hier volledig in vinden.
En er wordt te makkelijk gedaan dat er 'maar ergens anders gesolliciteerd' moet worden als je beter denkt te kunnen krijgen. Het lijkt me dat iedereen het meeste en allerbeste wilt halen uit een gesprek en sollicitatie.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.