Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zijn de meeste leidinggevenden de oudste van hun broers en/of zussen?

Ik las ergens dat het oudste kind vaak het meeste verantwoordelijkheid en organiseren ed naar hun ouders toe hebben, maar komt dat terug in hun werk? Zijn bijv directeuren en premiers vaak de oudste geweest? Zo blijken de jongsten dan vaker risico tenemen en te experimenteren.?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, als je kijkt naar mensen op hoge leidinggevende posities, zowel in het zakenleven als in de politiek, zijn dat vaker dan toevallig oudste kinderen. Het boek waarin ik dat heb gelezen dateert wel alweer van een jaartje of dertig terug, toen de gezinnen nog heel iets groter waren (in het rijke westen) dan nu, maar ook niet meer extreem groot.

Of het effect nu in de anderhalf-kind-gezinnen nog steeds opgaat, vergezeld van heel andere methodes van onderwijs en opvoeding, durf ik niet te beweren dat dat nog steeds opgeld doet. Dat de 'bazige' positie van oudste kinderen niet is aangeboren maar aangeleerd (of : ontstaan in de natuurlijke hierarchie van de kinderrij) is wel vrij zeker.

Dat zegt of voorspelt echter niets over individuele gevallen ; alleen bij heel grote aantallen komt er een overmaat aan oudste (en enig !) kinderen tevoorschijn.

(Bron : Alle mensen zijn ongelijk van Hans Galjaard, als ik me niet sterk vergis, maar het kan ook zomaar een nummer uit een van de eerste 5 jaargangen van Psychologie zijn geweest, toen dat nog een wetenschappelijk tijdschrift was en geen wijvenblad).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing