Kan mijn werkgever mij zomaar ontslaan als zorgverzekeraars verhoogde opleidingseisen hanteren voor het nieuwe jaar?
Ik heb een vaste aanstelling. Ik heb een niveau 4 (MBO)Sociaal Pedagogisch Werk diploma en alleen een propedeuse van (HBO)Maatschappelijk werk en dienstverlening. Mijn werkgever heeft aangegeven dat de zorgverzekering vanaf januari 2016 waarschijnlijk alleen nog genoegen neemt met MBO/HBO verpleegkunde of HBO maatschappelijk werk en dienstverleing of SPH Sociaal pedagogische hulpverlening. Ik ben inmiddels 3 jaar in dienst.
Toegevoegd na 1 uur:
Vanuit mijn contract ben ik aangenomen voor 32u per week.
Toegevoegd na 1 uur:
Maart 2016 heb ik mijn jaargesprek en dan zal opnieuw worden gevraagd door mijn werkgever of ik al heb nagedacht over een vervolg opleiding. Echter kan ik met mijn huidige levensinrichting, financieen en 32 uur per week werk geen opleiding tot verpleegkundige gaan oppakken op eigen initiatief..
Een zorginstelling loopt grote risico's wanneer het personeel in dienst heeft dat niet aan de wettelijke eisen voldoet.
Dus ja, ik denk dat je werkgever met deze onderbouwing te zijner tijd een prima reden heeft je te ontslaan.
Wel zou hier, mijns inziens, een redelijke vergoeding tegenover moeten staan.
http://www.ontslagvergoeding2015.nl/
Wikipedia legt het als volgt uit: "Permanente vorming (ook wel permanente educatie genoemd) is een term die aanduidt dat men zijn vakkennis in onze snel evoluerende maatschappij voortdurend moet actualiseren. Het volstaat dus niet eenmaal een diploma te behalen. De eenentwintigste eeuw is immers de eeuw van kennisverwerving. Wie in zijn werk wil mee-evolueren, moet zich her-, om-, of bijscholen. Dit kan met (avond-)onderwijs, zelfstudie, het bijwonen van congressen, deelnemen aan (wetenschappelijke) internetfora. Ook een externe of interne bedrijfsstage of een sabbatjaar om zich te herbronnen, kunnen daar toe bijdragen."
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.