Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn werkgever mij zomaar ontslaan als zorgverzekeraars verhoogde opleidingseisen hanteren voor het nieuwe jaar?

Ik heb een vaste aanstelling. Ik heb een niveau 4 (MBO)Sociaal Pedagogisch Werk diploma en alleen een propedeuse van (HBO)Maatschappelijk werk en dienstverlening. Mijn werkgever heeft aangegeven dat de zorgverzekering vanaf januari 2016 waarschijnlijk alleen nog genoegen neemt met MBO/HBO verpleegkunde of HBO maatschappelijk werk en dienstverleing of SPH Sociaal pedagogische hulpverlening. Ik ben inmiddels 3 jaar in dienst.

Toegevoegd na 1 uur:
Vanuit mijn contract ben ik aangenomen voor 32u per week.

Toegevoegd na 1 uur:
Maart 2016 heb ik mijn jaargesprek en dan zal opnieuw worden gevraagd door mijn werkgever of ik al heb nagedacht over een vervolg opleiding. Echter kan ik met mijn huidige levensinrichting, financieen en 32 uur per week werk geen opleiding tot verpleegkundige gaan oppakken op eigen initiatief..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als een werkgever kan bewijzen dat het financieel slecht gaat dan kan hij bij het UWV een ontslagaanvraag doen (collectief). In dit geval komt dat op mij niet zo over. Als jouw werkgever hogere eisen gaat stellen dan dient hij deze mijns inziens ook te faciliteren en de kosten op zich te nemen om je bij te laten scholen. Het feit dat een klant hogere eisen stelt is iets waar hij op in moet spelen, een bedrijfsrisico, hij tekent namelijk het contract met die zorgverzekeraars.
Als jij blijft en bijgeschoold wordt is het een win-win situatie. Er blijft iemand in de organisatie die kennis heeft van zaken en niet meer ingewerkt hoeft te worden. Ook is er geen recruitment nodig om een nieuw iemand aan te stellen. Dit zijn vaak hoge kosten. Deze kan je wegstrepen tegen de kosten van jouw opleiding.
Wees zelfverzekerd in het gesprek en je mag best wat eisen. Te vaak gaan mensen dit soort gesprekken in met de gedachte dat ze van de werkgever afhankelijk zijn. Succes!

Toegevoegd na 1 uur:
Wat je in veel onderhandelingen ziet bij bijvoorbeeld mediation is dat mensen teveel naar de gezamenlijke doelen gaan werken. Hierdoor raak je het zicht op je eigen eisen/doelen kwijt en geef je meer toe dan je oorspronkelijk wilde. Bereid je goed voor, leef je in in de werkgever, wat zijn zijn doelen, waar wordt hij beter van etc. Stel voor jezelf eisen wat je wilt behalen, en mocht dat niet lukken, hou een alternatief plan (of meerdere) achter de hand. Zo heb je een aantal onderhandelingsblokken die je op tafel kan leggen mocht dat mogelijk zijn. En zet hoog maar realistisch in en kom positief over, laat zien dat jij je ook wilt ontwikkelen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee een werkgever kan je niet zomaar ontslaan. Hij zal goede redenen moeten hebben dat je niet meer inzetbaar bent voor je huidige taken en dient een inspanning te leveren je in de organisatie naar ander werk te begeleiden.

Gezien de eisen van inzet, gesteld door zorgverzekeraars heeft je werkgever wel een reden om je te ontslaan indien andervwerk voor jou niet aanwezig is. In de meeste gevallen zal hij daar ook wel toestemming voor krijgen.

Verkijk je niet op allerlei formules van ontslagvergoedingen, die zijn extreem verlaagd en temeer daar je nig maar enkele jaren werkt.

Ga rond de tafel zitten met je werkgever, leg je situatie uit, als je het aan kan deel mede dat je graag verder wil studeren maar de mogelijkheden er voor jou op dit moment niet zijn en of zij in je willen investeren. Door tijd en en kosten vergoeding, desnoods een lening die je met je salaris afbetaald. Het is aan beiden om een goed resultaat hierin te behalen en het zal mogelijk iets meer geven van jou kant worden dan van de werkgeverskant.

Ook kan je alvast bezien of er andere banen in de organisatie zijn waar je op kan solliciteren, of elders natuurlijk.

Succes en wijsheid gewenst
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing