Ik ga stage lopen een aantal maanden. Heb ik dan recht op een vergoeding van de overheid etc.?
Ik ga stage lopen een aantal maanden maar ik krijg er geen vergoeding van. Dit betreft niet tijdens school. School is allang afgelopen maar het bedrijf wilt eerst een tijdje aankijken of ik het aankan. Maar daarnaast hou ik natuurlijk wel mijn rekeningen over die ik moet betalen. Is hier iets speciaals voor?
Betekent dit dat als het bevalt,je werkgever je in dienst neemt?
Als dit zo is dan vind ik de stage raar want er is altijd zoiets als een proefmaand,maar wel betaald.
Onbetaald werkervaring opdoen noemen ze dat.
Mee eens. Als je bij een werkgever werkt, krijg je loon. Als dat niet zo is doe je onbetaald werk. Dat mag niet zomaar. Er moet een goede reden zijn waarom de werkgever jou niet betaalt. Dat kan bijvoorbeeld zo zijn als je een stage loopt voor je opleiding. Meestal krijg je dan wel een stage-vergoeding. Maar omdat je nog aan het leren bent en de werkgever extra tijd steekt in jouw begeleiding, heb je nog geen recht op loon.
Onbetaald werk kan ook onderdeel zijn van een re-integratietraject. Bijvoorbeeld op een werkervaringsplek gaan kijken of je een bepaald soort werk leuk vindt. Of om te oefenen met werknemersvaardigheden zoals op tijd komen, je werk afmaken en omgaan met collega's.
http://www.eigenboontjes.nl/werken/werk_dat_bij_jou_past/onbetaald_werk__stage__werkervaringsplek_
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.